Etusivu » Tiedotteet » Urheilu ja vapaa-aika » Tervetuloa Suomen Rahapajan joulutorille 3.12. Vaihtorahaksi saat vuoden 2011 kahden euron erikoisrahan

Suomen Rahapaja Oy

Julkaistu: 29.11.2011 klo 16:24
Julkaisija: Suomen Rahapaja Oy

Tule tekemään joululahjalöytöjä Suomen Rahapajan Joulutehtaanmyymälään lauantaina 3.12. klo 9-18 Espoon Tapiolan Tuomaan torille. Ostosten vaihtorahaksi Suomen Rahapaja tarjoaa kahden euron erikoisrahan.

Luvassa on menneiden vuosien löytöjä tehtaan holveista, maakuntarakkaiden rahoja ja upeita hopearahoja. Osallistu myös arvontaan, jossa on pääpalkintona hopeinen Itämeren suojelu -juhlaraha lasisessa Vitriinissä.

Juhlaraha – suomalaisen arvon välittäjä

Juhlarahat ovat kauniita lahjoja, suomalaisia arvoja välittäviä muistoja ja ajastaan kertovia keräilykohteita. Juhlarahat välittävät suomalaisia arvoja, sillä juhlarahat lyödään merkittävien suomalaisten henkilöiden tai tapahtumien kunniaksi.

”Juhlarahat kertovat ajastaan ja siitä, mitkä ovat olleet suomalaisille tärkeitä asioita. Joulu ja itsenäisyyspäivä näyttävät muistuttavan suomalaisia perusarvoistaan, sillä juhlarahat kasvattavat suosiotaan talven lahjoina”, Suomen Rahapajan viestintäjohtaja Henna Karjalainen sanoo.

Valtiovarainministeriö julkaisee jokaisesta suomalaisesta juhlarahasta virallisen asetuksen. Asetuksen myötä juhlarahat saavat virallisen asemansa eli nimellisarvonsa, mikä tekee kaikista juhlarahoista laillisia maksuvälineitä Suomessa.

Juhlarahojen myyntihinnat ovat yleensä korkeampia kuin niiden nimellisarvot, minkä vuoksi juhlarahoja käytetään harvoin maksuliikenteessä.

Juhlarahat lyödään Suomen Rahapajalla

Juhlarahat valmistetaan usein kullasta tai hopeasta. Laadultaan juhlarahat ovat tavallisia käyttörahoja parempia, sillä juhlarahat valmistetaan kiillotetuilla leimasimilla.

Suomalaisia juhlarahoja on lyöty vuodesta 1951 alkaen, jolloin Suomen Rahapaja löi juhlarahan Helsingin olympialaisten kunniaksi.

Suomen ainoa metallirahan valmistaja Suomen Rahapaja valmistaa kaikki suomalaiset juhlarahat Suomen valtiovarainministeriön tilauksesta.

Tutustu kaikkiin Suomessa lyötyihin juhlarahoihin Suomen Rahapajan verkkosivuilla www.suomenrahapaja.fi

Henna Karjalainen
viestintäjohtaja
Suomen Rahapaja Oy