Etusivu » Tiedotteet » Urheilu ja vapaa-aika » Suomen Rahapaja julkistaa uudet maakuntarahat Turun Kauppatorilla 7.5.!

Suomen Rahapaja Oy

Suomen Rahapaja julkistaa uudet maakuntarahat Turun Kauppatorilla 7.5.!

Julkaistu: 02.05.2013 klo 11:56
Julkaisija: Suomen Rahapaja Oy

Varsinais-Suomen, Ahvenanmaan ja Satakunnan maamerkit saavat omat juhlarahansa

Turkulaiset saavat ensimmäisinä käsiinsä odotetut Maakuntien rakennukset -juhlarahat, jotka kuvaavat Turun tuomiokirkkoa, Sälskärin majakkaa ja Sammallahdenmäen muinaisia hautarakennelmia. Kyseessä ovat uusimmat tulokkaat kolikkosarjaan, joka muistuttaa rakennettujen maamerkkien tärkeydestä maakuntiemme ihmisille ja kulttuurille.

Suomen Rahapaja saapuu myymään upouusia juhlarahoja Turun Kauppatorille tiistaina 7.5. Suomen Rahapajan myyntimökissä tarjolla ovat niin uudet kuin aiemmin ilmestyneet Maakuntien rakennukset -sarjan kolikot, sekä muita uutuuksia ja vanhoja suosikkeja Suomen Rahapajan valikoimasta.

Maakuntien rakennukset -kolikkosarja alkoi vuoden 2012 joulukuussa Lapin ja Uudenmaan rakennuksilla. Muut historialliset maakunnat saavat omat kolikkonsa vuoden 2013 aikana. Sarjan kaikki kolikot on suunnitellut arkkitehti Petri Neuvonen.

Odotettu kolikkosarja jatkuu nyt kolmella kolikolla

Varsinais-Suomi – Turun Tuomiokirkko

Varsinais-Suomen kolikkoon on kuvattu Turun tuomiokirkko. Kautta vuosisatojen Suomen kansallispyhättö on ollut elävä osa kaupungin siluettia ja kasvanut yhdessä alueen ja sen asukkaiden kanssa. Kirkko on rakennettu useissa eri vaiheissa, ja arkkitehtonisesti se edustaa mm. romaanista ja goottilaista tyyliä.

Ahvenanmaa – Sälskärin majakka

Itämeren kauneimpiin kuuluva majakka sijaitsee kaukana ulkomerellä, Ahvenanmaan ja Ruotsin välisessä salmessa. Majakka syttyi vuonna 1868, mutta nyttemmin se on jo sammunut. Kolikko kunnioittaa paitsi Sälskärin majakkaa, myös puoltasataa muuta Suomen rannikolla sijaitsevaa majakkaa, jotka ovat toimineet merenkulun apuna.

Satakunta – Sammallahdenmäen hautarakennelmat

Rauman Sammallahdenmäki nimettiin vuonna 1999 UNESCO:n maailmanperintöluetteloon, sillä kyseessä on koko Skandinavian edustavin läntisen pronssikulttuurin kohde. Useilla hautaröykkiöillä on oma nimensä ja tarinansa. Tunnetuimman hautaröykkiön, Kirkonlaattian, kerrotaan olevan peräti hiisien rakentama. Sammallahdenmäen kaltaista harvinaisuutta ei tunneta muualla Suomessa, ja se on poikkeuksellinen koko Skandinaviassa.

Kutakin maakuntarahaa lyödään käyttörahalaatuisena 55 000 kappaletta ja peilikiiltoisena 10 000 kappaletta.

Rakennuksia juhlistava kolikkosarja jatkaa Suomen Rahapajan aikaisemmin julkaisemien historiallisten maakuntarahojen teemaa, jotka suunnitteli Nora Tapper. Nyt julkaistavissa Maakuntien rakennukset -sarjan rahoissa on sama Tapperin suunnittelema arvopuoli kuin aiemmassa maakuntarahasarjassa.

Maakuntien rakennukset -rahasarjaa voi ostaa 7.5.2013 alkaen myös Suomen Rahapajan verkkosivuilta osoitteesta www.suomenrahapaja.fi.

Viestintä- ja markkinointisuunnittelija
Laura Helle
Suomen Rahapaja
laura.helle@mint.fi