Etusivu » Tiedotteet » Urheilu ja vapaa-aika » Suomalainen MealTracker-sovellus olympiaurheilijoiden käyttöön ravintovalmennuksessa

Julkaistu: 22.08.2013 klo 16:40
Julkaisija: Viestintätoimisto Communiké

Valokuviin perustuva MealTracker-ruokapäiväkirja tulee suomalaisurheilijoiden ravintovalmennuksen tueksi, kun Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia (Urhea) ottaa sen vakituiseen käyttöönsä. MealTrackeria on jo aiemmin käytetty koeluontoisesti  Rion olympiakisoihin tähtäävien urheilijoiden ravintovalmennuksessa.

”MealTracker tarjoaa urheilijan kannalta mielenkiintoisen välineen oman ruokailun seuraamiseen. Yhdistettynä asiantuntijan antamaan henkilökohtaiseen palautteeseen ne muodostavat hyvän valmennuksellisen kokonaisuuden, jonka tulokset ovat olleet lupaavia”, Urhean toiminnanjohtaja Simo Tarvonen sanoo.

Osa Urhean urheilijoista on keväästä lähtien päässyt ensimmäisten joukossa pilotoimaan myös MealTrackerin uutta peliominaisuutta, jossa ryhmä urheilijoita kilpailee keskenään terveelliseen ravitsemukseen liittyvien tavoitteiden saavuttamiseksi. Peliominaisuutta on käytetty Helsingin yliopiston ja HYKSin tutkimuksessa HJK:n nuorten jalkapallojoukkueiden ja Mäkelänrinteen lukion koripallojoukkueen kanssa.

Urheilijoidenkin syömistä vaikea valvoa

Peliominaisuuden avulla erityisesti nuoret urheilijat saadaan kiinnostumaan enemmän hyvien ruokailutapojen kehittämisestä. Pelissä kilpailijat keräävät pisteitä, joita ravitsemuksen ammattilaiset antavat monipuolisesta ja terveellisestä syömisestä.

”Urheilijoiden riittävän laadukas päivittäinen ruokailu on iso haaste. Mikäli ruokailu ei ole kunnossa, osa harjoittelusta on turhaa. Jatkuva väsymys tai vääränlaiset ruokailutavat johtavat helposti myös loukkaantumisiin. Siksi ravintovalmennus on tärkeä osa päivittäisvalmennusta”, Urhean toiminnanjohtaja Simo Tarvonen kertoi.

Pelikonsepti ensimmäinen laatuaan

Yksittäiset urheilijat käyttävät MealTracker-ruokapäiväkirjaa omien valmennusohjelmiensa yhteydessä ja saavat ravintovalmentajalta henkilökohtaista ohjausta.

”Wellness Foundrysta on hienoa tehdä yhteistyötä motivoituneiden urheilijoiden ja valmentajien kanssa erityisesti uuden peliominaisuuden kehittämisessä. Ominaisuus on ainutlaatuinen koko maailman mittakaavassa, sillä mikään muu markkinoilla oleva ravitsemussovellus ei tarjoa mahdollisuutta vastaavanlaiseen kilpailemiseen ammattilaisen ohjauksessa”, Wellness Foundryn toimitusjohtaja Michael Quarshie toteaa.

Lisätiedot www.mealtracker.fi

Michael Quarshie, toimitusjohtaja, Wellness Foundry Holding Oy, michael@wellnessfoundry.com, p. 050 327 8883

Simo Tarvonen, toiminnanjohtaja, Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia, simo.tarvonen@edu.hel.fi, p. 050 583 6513

Urheiluakatemia eli Urhea on Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupunkien kanssa toimiva yhteistyöverkosto, joka auttaa urheilijoita urheilu- ja siviiliuran yhdistämisessä sekä tukee laadukasta ja monipuolista valmentautumista. Urheaan kuuluu lähes 2000 urheilijaa, joista 73 on olympiatason urheilijoita.

MealTracker-ruokapäiväkirjan on kehittänyt suomalainen teknologiayritys Wellness Foundry Holding Oy. MealTrackerissa ateriakuvat ladataan kännykkäsovelluksella tai tietokoneen kautta nettiin henkilökohtaiselle ruokapäiväkirjatilille, jossa terveydenhuollon ammattilainen antaa käyttäjälle palautetta.