Etusivu » Tiedotteet » Urheilu ja vapaa-aika » Nuori luonto -retket kutsuvat lapset tutustumaan metsän makuihin

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Nuori luonto -retket kutsuvat lapset tutustumaan metsän makuihin

Kutsu.
Julkaistu: 06.09.2011 klo 13:56
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Lapset tutustuvat Nuori luonto -retkillä luonnon makuaarteisiin.  Maa- ja kotitalousnaiset järjestävät retkiä ympäri Suomen. Katso lähin tapahtuma tiedotteen lopusta ja lähde lasten kanssa metsään.

Retkellä lapset visailevat marja- ja sienitiedoista. Samalla opitaan löytämään ja keräämään metsänantimia. Retkillä muistutetaan myös, kuinka metsän makuaarteista syntyy monenmoista herkkua. Marjat maustavat niin smoothien kuin aamupuuronkin. Leikin ja luontotehtävien lomassa tulevat tutuksi myös muut metsän kasvit ja eläimet.

”Olipa kiva olla metsässä”

Maa- ja kotitalousnaiset järjestävät luontoretket yhteistyössä Arktiset Aromit ry:n kanssa. Retkillä halutaan lisätä marjojen ja muiden metsänantimien tuntemusta ja samalla innostaa perheitä keräämään ja syömään marjoja. Samantyyppisiä retkiä on järjestetty päiväkodeissa ja kouluissa jo viitenä vuotena aikaisemmin. Viime vuonna metsän makuihin tutustui retkillä lähes 1 700 lasta ja aikuista.

Lapset ovat hyvin kiinnostuneita luonnosta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista, mutta tarvitsevat osaavia ja innostuneita aikuisia ohjaamaan luonnossa liikkumista ja keräilyä. Viime vuosien kokemusten perusteella lapset tunnistavat parhaiten marjoista mustikan ja puolukan sekä sienistä kantarellin. Kokemukset kertovat, että lapset nauttivat metsäretkistä täysin siemauksin – ”olipa kiva olla metsässä” kuuluu pienen retkeilijän palaute.

Lisätietoja Nuori luonto -retkistä antavat

-    Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry., kehityspäällikkö Katja Pethman, puh. 040 526 4619, katja.pethman@maajakotitalousnaiset.fi
-    Arktiset Aromit ry., toiminnanjohtaja Simo Moisio, puh. 040 580 1186, simo.moisio@arctic-flavours.fi

Nuori luonto -retket ja yhteyshenkilöt (sähköposti: etunimi.sukunimi@proagria.fi)
-    Etelä-Karjala, 16.9. Imatra, Imatrankosken alakoulu, Laura Blomqvist p. 020 747 2609
-    Etelä-Savo, 9.9. Mäntyharjun kirkonkylän koulu, Mervi Kukkonen p. 020 747 3557
-    Häme, 27.8. Hattula, Satu Pirttilä, p. 020 747 3068
-    Kainuu, 7.9. Piispajärven kyläkoulu, Anna-Kaija Kaikkonen p. 044 320 1587
-    Keski-Pohjanmaa, 16.9. Halsua, Ylikylän koulu, Seija Varila, p. 0400 137 899
-    Keski-Suomi, Eeva-Liisa Kivimäki, p. 020 747 3309
-    Lappi, 6.9. Posio, Taikamaan päiväkoti, Anneli Salmela p. 040 509 7038
-    Oulu, 9.9. Ii, Ojakylän koulu, Helena Lahdenperä, puh. 0400 599 473
-    Pirkanmaa, 20.9. Lempäälä, Kelhon koulu, Outi Penttilä, puh. 040 7198 959
-    Pohjois-Savo, Kuopion Steinerkoulu, Sinikka Jokela, p. 0400 571 643
-    Satakunta, 20.9. Pori, Ruosniemen koulu, Marjut Koivisto, p. 050 555 8440

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on valtakunnallisen neuvontajärjestön keskusjärjestö. Maa- ja kotitalousnaiset on yksi maan suurimmista naisjärjestöistä. Se tarjoaa kotitalous-, yritys- ja maisemanhoidon neuvontaa. Lähes 60 000 jäsenen ja noin 70 ammattineuvojan maa- ja kotitalousnaiset on vahva maaseudun kehittäjä.