Etusivu » Tiedotteet » Urheilu ja vapaa-aika » Kirjauutuus: Numeropeli haastaa katsomaan jalkapalloa uusin silmin

Helsingin Sanomat

Kirjauutuus: Numeropeli haastaa katsomaan jalkapalloa uusin silmin

Julkaistu: 14.10.2013 klo 13:37
Julkaisija: Helsingin Sanomat

Kun kaksi entistä urheilijaa ja nykyistä taloustieteilijää kirjoittavat yhdessä kirjan, tuloksena on teos, joka laittaa jalkapalloon liittyvät uskomukset uusiksi – ja todistaa väitteensä jalkapallohistorian tilastotiedoilla. Tällainen on nyt suomennettu uutuusteos Numeropeli – Luulet ymmärtäväsi jalkapalloa, mutta et tiedä siitä mitään, jonka ovat kirjoittaneet urheilua rakastavat Chris Anderson ja David Sally.

Anderson on poliittisen taloustieteen tutkija ja entinen jalkapallomaalivahti, Sally puolestaan käyttäytymistaloustieteilijä ja entinen baseballsyöttäjä. Kirjoittajat haastavat jalkapallofanit katsomaan maailman kauneimmaksi kutsuttua peliä uusin silmin. He pöllyttävät jalkapalloon liittyviä vakiintuneita uskomuksia tilastotietojen valossa ja kumoavat myytin toisensa jälkeen tukenaan koko jalkapallon historian ajalta kertyneet ottelutilastot, joita he analysoivat ristiin ja rastiin.

Kaikilla maailman huippuseuroilla on nykyään palveluksessaan analyytikkoja, jotka hyödyntävät tilastoja suunnitellessaan harjoituksia, luodessaan pelijärjestelmiä ja kaavaillessaan pelaajahankintoja. Tärkeintä tässä ei ole datan kerääminen, vaan tieto siitä, mitä datalla voi tehdä. Numeropelin kirjoittajat tähdentävätkin, että jalkapallo on nyt kypsä muutokseen.

”Jalkapallon muutoksessa avainasemassa ovat luvut. Ne haastavat vakiintuneet käsitykset ja kääntävät normit päälaelleen, muuttavat käytännöt perinpohjin ja järkyttävät vanhoja uskomuksia. Lukujen avulla pääsemme näkemään pelin valossa, jossa emme ole sitä koskaan aiemmin nähneet”, lupaavat Anderson ja Sally kirjan johdannossa.

Numeropeli on jokaisen listoja ja knoppitietoutta rakastavan urheilun ystävän tietokirja. Kirja antaa uudenlaista taustatietoa myös ensi kesänä Brasiliassa pelattavien MM-kisojen katsomiseen.

Helsingin Sanomien julkaisema Numeropeli on myynnissä Sanomatalon Kulmassa (Elielinaukio 1, Helsinki), Helsingin Sanomien verkkokaupassa HS.fi/kauppa sekä hyvin varustetuissa kirjakaupoissa (ovh. 32,90 euroa).

Lisätietoja: Lauri Malkavaara, Helsingin Sanomat, lauri.malkavaara@hs.fi tai p. 040 510 6203.

Arvostelukappaleet: Heidi Penttinen, heidi.penttinen@drum.fi tai p. 045 130 5988.

Liitteenä kirjan kansikuva.

Chris Anderson ja David Sally: Numeropeli. Luulet ymmärtäväsi jalkapalloa, mutta et tiedä siitä mitään

Alkuperäisteos: The Numbers Game. Why Everything You Know About Football Is Wrong

Suomennos: Juha Sainio