Etusivu » Tiedotteet » Urheilu ja vapaa-aika » Järjestöjen yhdistäminen ei innosta

Reserviläisliitto tiedottaa

Järjestöjen yhdistäminen ei innosta

Julkaistu: 07.04.2013 klo 10:00
Julkaisija: Reserviläisliitto tiedottaa

Vain vajaa kolmannes (30,9%) Reserviläisliiton jäsenistä haluaa yhdistää valtakunnalliset maanpuolustusjärjestöt yhdeksi liitoksi. Selvä enemmistö (42,4%) jäsenistä on kuitenkin valmis lisäämään yhteistyötä muiden maanpuolustusjärjestöjen kanssa. Tulos selvisi Reserviläisliiton 11.-23.3. tekemästä jäsenkyselystä, jossa oli mukana lähes 3.200 Reserviläisliiton jäsentä.

Tutkimuksen mukaan Reserviläisliiton jäsenistö on hyvin aktiivista. Henkilöjäsenistä 4/5 (80,2%) on mukana toiminnassa vähintään satunnaisesti. Ylivoimaisesti suosituin toimintamuoto on ammunta, jota ilmoitti harrastavansa yli 70 prosenttia (70,9%) toiminnassa mukana olevista. Seuraavaksi suosituimmaksi osoittautui vapaaehtoinen maanpuolustuskoulutus, johon ilmoitti osallistuneensa hieman alle 40 prosenttia (37,4%) jäsenistä.

Vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen järjestämisestä vastaa Puolustusvoimien, -ministeriön ja maanpuolustusjärjestöjen yhteinen Maanpuolustuskoulutusyhdistys (MPK), jonka suurin jäsenjärjestö Reserviläisliitto on. Vuonna 2008 tehdyn kouluttajatutkimuksen mukaan 43 prosenttia MPK:n vapaaehtoiskouluttajista tulee Reserviläisliiton riveistä.

Veteraanityö saa kiitosta

Jäsentutkimuksella selvitettiin myös jäsenistön näkemyksiä liiton tulevista tavoitteista. Tulokset osoittivat jäsenistön olevan melko tyytyväistä Reserviläisliiton toimintaan. Erityistä kiitosta sai liiton sisäinen tiedotus sekä jäsenmaksutaso, jota piti sopivana yli 80 prosenttia (81,8%) vastanneista. Myös veteraanityö ja -tuki sai jäseniltä hyviä arvosanoja.

Reserviläisliitto on vuosittain mukana mm. Sotiemme Veteraanit -keräyksessä. Lisäksi liiton paikallisyhdistykset tukevat veteraaniyhteisöjen toimintaa sekä yksittäisiä veteraaneja. Myös erilaista perinnetyötä tehdään paljon.

Liitolta toivotaan näkyvyyttä, kannanottoja ja edunvalvontaa

Jäsenistö toivoo Reserviläisliiton osallistuvan enemmän yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä olevan muutenkin näkyvämpi. Merkittävä osa vastaajista haluaa liiton parantavan tunnettuuttaan mm. erilaisilla kannanotoilla ja olevan muutenkin aktiivisempi edunvalvonnassa. Erityisesti toivottaan lisäpanostusta ampumatoiminnan tulevaisuuden turvaamiseksi. Myös suomalaisten maanpuolustustahdon hyväksi tehtävää työtä halutaan tehostaa.

Reserviläisliitto on Suomen suurin maanpuolustusjärjestö, johon kuuluu 354 paikallista jäsenyhdistystä ja 18 maakunnallista piiriä. Henkilöjäseniä liitolla on yli 36.000, joista valtaosa on asepalveluksen suorittaneita henkilöitä.

Reserviläisliiton tehtävänä on ylläpitää reserviläisten kenttäkelpoisuutta sekä suomalaisten maanpuolustustahtoa. Päätoimintamuotoja ovat ammunta, urheilu ja liikunta, maanpuolustustahdon hyväksi tehtävä työ, veteraanituki ja erilainen koulutus. Reserviläisiitto on jäsenenä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksessä (MPK), jonka vapaaehtoiskouluttajista lähes puolet on Reserviläisliiton jäseniä.

Reserviläisliiton puheenjohtajana toimii kansanedustaja Mikko Savola Ähtäristä. Lisätietoja osoitteesta www.reservilaisliitto.fi.