Etusivu » Tiedotteet » Urheilu ja vapaa-aika » Bongaa joutsen kameralla

Julkaistu: 06.05.2013 klo 10:00
Julkaisija: BirdLife Suomi ry

BirdLife Suomi ja Elenia hakevat kilpailulla puhuttelevia joutsenkuvia

BirdLife Suomi ja sähköverkkoyhtiö Elenia järjestävät joutsenaiheisen valokuvakisan. Bongaa joutsen kameralla -kilpailuun voi lähettää kuvia syyskuun loppuun saakka.

”Haemme kauniita, puhuttelevia tai muuten mielenkiintoisia kuvia laulu- ja kyhmyjoutsenista. Koko kansan ja perheen kisaan ovat kaikki tervetulleita mukaan. Tärkeintä on kiinnostus luontoon joutsenten siivittämänä”, toiminnanjohtaja Aki Arkiomaa BirdLife Suomesta kannustaa mukaan kisaan.

Joutsenten kevätmuutto on päättymäisillään, ja linnut aloittelevat pian pesintäänsä Suomen pohjoisosissakin. Kun kisa-aika päättyy, joutsenten syysmuutto on alkamassa.

Jotta joutsenilla olisi turvallinen muuttomatka, Elenian verkkoalueella Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa ja Pohjanmaalla pitkälti toistasataa joutsenten suosimaa kohdetta on merkitty ilmajohtoihin kiinnitetyin varoituspalloin. Lintupallot ovat osoittautuneet hyväksi keinoksi varjella joutsenia törmäyksiltä. Sähköverkon maakaapelointi tuo luonnon ja lintujen kannalta pysyvän ratkaisun tähän riskiin.

”Yhdessä BirdLife Suomen kanssa pidämme parempaa huolta näistä uljaista linnuista. Toivomme, että kuvauskisa sytyttää ihmisiä liikkumaan luonnossa lintujen parissa”, kertoo Elenian viestintäjohtaja Heini Kuusela-Opas.

Kilpailun voittajille on luvassa arvokkaita palkintoja, ja 10 parasta kuvaajaa saavat oman nimikkokohteen, johon Elenia asentaa lintujen suojaksi lintupallot sähköverkkoon. Nämä kohteet tulivat esiin viime marraskuussa BirdLife Suomen ja Elenian Joutsenbongaus-tapahtumassa. Lisäksi Elenia ja BirdLife Suomi teettävät parhaista kuvista postikortteja.

Voittajakuvien valinnan tekevät lintuharrastaja Pirkka-Pekka Petelius, luontokuvaaja Juha Laaksonen ja toiminnanjohtaja Aki Arkiomaa BirdLife Suomesta sekä asiakasjohtaja Ville Sihvola ja viestintäjohtaja Heini Kuusela-Opas Eleniasta.

Kilpailukuvat on lähetettävä viimeistään 30.9.2013 osoitteella kuvaajoutsen@elenia.fi. Tarkemmat ohjeet kisasta löytyvät osoitteista www.elenia.fi tai www.birdlife.fi.

Tiedotteen lajit ruotsiksi: sångsvan (laulujoutsen), knölsvan (kyhmyjoutsen)

LISÄTIETOJA

Palkinnot ja kilpailun säännöt: http://www.elenia.fi/content/bongaa_joutsen_kameralla

toiminnanjohtaja Aki Arkiomaa, p. 040 5476 175, BirdLife Suomi ry

viestintäjohtaja Heini Kuusela-Opas, p. 040 562 4335, Elenia Oy

BirdLife Suomi on lintujen suojelu- ja harrastusjärjestö, joka edistää luonnon monimuotoisuuden säilymistä.
BirdLife Suomi on osa BirdLife Internationalia, joka on maailman suurin ympäristöjärjestöjen yhteenliittymä.