Etusivu » Tiedotteet » Urheilu ja vapaa-aika » Askelia, askelia, enemmän askelia!

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Askelia, askelia, enemmän askelia!

Julkaistu: 02.02.2011 klo 14:04
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Tiedätkö, kuinka monta askelta otat päivän aikana? Maa- ja kotitalousnaisten Arjen askelissa -liikuntakampanja kannustaa lisäämään jokapäiväistä liikuntaa, jotta suositeltu vähimmäistavoite 10 000 askelta päivässä täyttyy.

Askelia ei kannata säästellä. Liikunta edistää terveyttä ja riittävä arkinen liikkuminen pitää yllä työ- ja toimintakykyä sekä auttaa hallitsemaan saavutettua painoa. Tärkeää on myös liikunnan mieltä piristävä vaikutus.

Valtakunnallisessa Arjen askelissa -kampanjassa muistutetaan ihmisiä arkiliikunnan hyödyistä. Päivittäisen liikunnan määrä lisääntyy jo pienillä muutoksilla. Kohtuullisen matkan päähän voi lähteä asioimaan kätevästi kävellen ja lumen luonti käy jo kuntoilusta. Aikaakin säästyy, kun kuntoliikuntaa ei tarvitse lähteä harrastamaan erikseen.

Naiset ovat innolla mukana

Maa- ja kotitalousnaisten yhdistykset ovat ottaneet kampanjan innolla vastaan. Askelmittareita on jo viritetty käyttöön yhteisissä kävelytapahtumissa.

Päivittäiset liikuntasuoritukset merkataan kampanjaan liittyvään liikuntakorttiin. Merkinnän saa, kun askelia on kertynyt 10 000 tai kun on harrastanut puoli tuntia reipasta, sykettä kohottavaa kuntoliikuntaa. Arjen askelia voi kerätä yksin tai ryhmässä.

Keräysviikoilla askelletaan kilvan

Maalis-, kesä- ja lokakuussa on askelien keräysviikot. Kisan voittaa ryhmä, jolle on kertynyt keskimääräisesti eniten askelia keräysviikkojen aikana. Tilannetta seurataan jokaisen keräysviikon jälkeen maa- ja kotitalousnaisten verkkosivuilla.

Maa- ja kotitalousnaisten liikuntakampanjat ovat aina saaneet väen liikkeelle. Vuosien 2005–2006 Sentit peliin -kampanjaan osallistui yli 500 ryhmää ja naisten vyötäröiltä hävisi kaikkiaan 7 500 senttiä. Vuonna 1997 Miljoona kilometriä liikuntaa -kampanja liikutti naisia yli 7 miljoonan kilometrin edestä.

Askeltaen liikuntaa arkeen

- Arkinen liikkuminen pitää yllä työ- ja toimintakykyä sekä auttaa hallitsemaan saavutettua painoa.
- Arkisissa askareissa kertyy 3 000–5 000 askelta lähes itsestään.
- Terveyssuositusten mukaan vasta 10 000 askelta pitää aikuisella yllä kuntoa ja ehkäisee monia kansansairauksia.
- Jos tavoitteena on painonpudottaminen tai kunnon kohottaminen, vaaditaan 13 000–15 000 askelta päivässä.
- Puolen tunnin reippaalla kävelylenkillä saa askelmittariin jo noin 4 000 askelta.

Lisätietoja Arjen askelissa -kampanjasta antaa järjestöpäällikkö Helena Velin
Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry., puh. 040 527 1579, helena.velin@proagria.fi, www.maajakotitalousnaiset.fi

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on valtakunnallisen neuvontajärjestön keskusjärjestö. Maa- ja kotitalousnaiset on yksi maan suurimmista naisjärjestöistä. Se tarjoaa kotitalous-, yritys- ja maisemanhoidon neuvontaa. Lähes 60 000 jäsenen ja noin 70 ammattineuvojan maa- ja kotitalousnaiset on vahva maaseudun kehittäjä.