Etusivu » Tiedotteet » Ulkomaat » Utjämningen kulminerar på höstdagjämningen - upprop för funktionshindrades rättigheter

Finska Missionssällskapet

Pressmeddelande.
Publicerad: 10.09.2014 kl. 18:14
Utgivare: Finska Missionssällskapet

Finska Missionssällskapets Utjämningskampanj kulminerar vid höstdagjämningen 23.9. Kampanjen stöder funktionshindrade människor i olika utvecklingsländer.

I samband med kampanjen samlar Finska Missionssällskapet in namn i ett upprop för att uppmana Finlands regering att lyfta fram de funktionshindrades rättigheter. Uppropet kommer att överlämnas till utvecklingsminister Pekka Haavisto senare i år.

Finland har lovat att arbeta för funktionshindrade människors rättigheter internationellt, men ändå går bara en procent av finska statens biståndsbudget till projekt bland funktionshindrade.

Biskop Björn Vikström stöder Utjämningen

Biskop Björn Vikström är en av dem som skrivit under uppropet för de funktionshindrades rättigheter.

- Funktionshindrade har stor potential och minst lika mycket att ge som alla andra. Särbehov är ingen plump i protokollet.

Som kampanjens beskyddare vill han hålla fram vikten av att hjälpa de allra mest utsatta.

- Kampanjen gör gott. För att vi här i Finland skall kunna bära vårt globala ansvar behöver vi organisationer som Finska Missionssällskapet, genom vilka hjälpen kanaliseras.

Kyrkan kämpar för de marginaliserade

Finska Missionssällskapet hjälper kristna kyrkor och organisationer i olika utvecklingsländer att nå ut med budskapet om att alla är lika värda. Tf verksamhetsledare vid Finska Missionssällskapet, Rolf Steffansson, säger att hör till kyrkans grunduppgifter att försvara dem som blir lämnade utanför.

- Vi ställer oss frågan: Vem blir inte sedd? I utvecklingsländer är de funktionshindrade speciellt utsatta.

En miljard funktionshindrade

I världen finns uppskattningsvis en miljard människor med olika typer av funktionshinder, varav 800 miljoner bor i utvecklingsländer. Fyra av fem lever i extrem fattigdom. Dessa personer blir många gånger diskriminerade, utnyttjade och övergivna.

Det är mycket allmänt att de funktionshindrade barnen inte skickas till skolan då familjen skäms och gömmer undan barnen hemma. Finska Missionssällskapet anser det särskilt viktigt att stöda skolgången för funktionshindrade barn och ungdomar, eftersom utbildning är det effektivaste sättet att främja funktionshindrades likabehandling.

Många sätt att hjälpa

• Ge en gåva till kontot FI38 8000 1400 1611 30, meddelande: UTJÄMNING2014, på internet på adressen utjämning.fi, genom att ringa till insamlingstelefonen på 0600-11310 (10,26 € / samtal + lna) eller genom att skicka ett textmeddelande UTJÄMNING5 (5 €) eller UTJÄMNING10 (10 €) till numret 16155.

Bilagor

Finska Missionssällskapet verkar för mänskliga rättigheter och utrotar fattigdom i 30 länder, tillsammans med lokala samarbetskyrkor och partnerorganisationer. Finska Missionssällskapet grundades 1859 och är en av den evangelisk-lutherska kyrkan i Finlands missionsorganisationer. Sällskapet är utrikesministeriets partnerorganisation och en av de största aktörerna för utvecklingssamarbete i Finland. www.finskamissionssällskapet.fi