Etusivu » Tiedotteet » Ulkomaat » Trettondagens kollekt stöder växande kyrkor

Finska Missionssällskapet

Trettondagens kollekt stöder växande kyrkor

Pressmeddelande.
Publicerad: 05.01.2015 kl. 15:02
Utgivare: Finska Missionssällskapet

På trettondagen, den 6.1.2015, riktas kollekten i Borgå stift till Finska Missionssällskapets kyrkliga arbete i Bolivia, Nepal, Ryssland och Venezuela.

I Nepal är de kristna kyrkorna en välkomnande gemenskap för de utstötta och diskriminerade daliterna, som tillhör den lägsta kasten i samhället. Kyrkan bryter ner den djupt rotade kastindelningen och ger en röst åt de kastlösa. De kristna kämpar mot kastsystemet och har engagerat sig både lokalt och nationellt genom lobbying och människorättsarbete.

Nepals kyrka är en av världens snabbast växande kyrkor. De kristna är cirka 1,5-2 miljoner till antalet. Finska Missionssällskapet stöder olika kristna medborgarorganisationer och kristna nätverk som verkar runtom i Nepal. Nepals evangelisk lutherska kyrka får också stöd.

Finska Missionssällskapet har drivit en omfattande verksamhet i Nepal i över 30 år. Arbetet omfattar både stöd till kyrkligt arbete och utvecklingssamarbete. Sällskapet stöder på olika sätt arbetet bland minoriteter. Arbetet förverkligas tillsammans med lokala medborgarorganisationer och flera nationella kyrkliga nätverk.

Bildtext:

Församlingsmedlemmar sjunger i gudstjänsten i Nepals lilla lutherska kyrka i södra Nepal. De flesta av kyrkans medlemmar är santaler, en etnisk minoritet som också räknas till den lägsta kasten och diskrimineras i Nepal. Foto: Joanna Lindén-Montes

Bilagor

Finska Missionssällskapet verkar för mänskliga rättigheter och utrotar fattigdom i 30 länder, tillsammans med lokala samarbetskyrkor och partnerorganisationer. Finska Missionssällskapet grundades 1859 och är en av den evangelisk-lutherska kyrkan i Finlands missionsorganisationer. Sällskapet är utrikesministeriets partnerorganisation och en av de största aktörerna för utvecklingssamarbete i Finland. www.finskamissionssällskapet.fi