Etusivu » Tiedotteet » Ulkomaat » Talvimyrsky uhkaa Syyrian pakolaisperheitä

Talvimyrsky uhkaa Syyrian pakolaisperheitä

Julkaistu: 11.12.2013 klo 17:06
Julkaisija: Suomen World Vision

World Vision kasvattaa hätäapuoperaatiota Syyriassa ja naapurimaissa. Järjestö jakaa huopia, talvivaatteita, öljyä ja muita tarvikkeita, jotta pakolaisperheet selviäisivät talvikuukausista. Jäätävä sää uhkaa tuhansia lapsia, jotka elävät ilman kunnollista suojaa, World Vision varoittaa.

Monet perheet asuvat ilman lämmitystä teltoissa ja väliaikaisissa asumuksissa kuten autotalleissa. Syyriasta paenneita on kaikkiaan jo yli 2,2 miljoonaa.

Esimerkiksi Libanonissa pakolaisleireillä kärsitään hyytävästä säästä ja tuleville päiville on luvattu lisää lunta. Talvisateet tuovat mukanaan myös tulvia.

Kylmyys uhkaa erityisesti vauvojen ja pienten lasten terveyttä. Syyriassa toimivien terveystyöntekijöiden mukaan lasten hengitystietulehdusten määrä on jo kasvussa.

– Perheet pelkäävät talvea. Olen nähnyt liian monta lasta sandaaleissa ja t-paidoissa, vaikka sää on kylmä. Yritämme auttaa niin monta ihmistä kuin mahdollista, sanoo Conny Lenneberg, World Visionin Lähi-idän ohjelmien johtaja.

World Vision jakaa Libanonissa noin 25 000 perheelle huopia ja maksuseteleitä, joilla voi hankkia kamiinoita ja öljyä. Jordaniassa Za’atarin leirillä yli 30 000 2-12 -vuotiasta lasta saa talvitakin. Syyriassa World Vision jakaa 2 000 hätäapupakettia, jotka sisältävät huopia, suojia, saappaita, sukkia ja talvipäähineitä.

Hätäavun tarve on valtava. Syyrian pakolaisia voi auttaa:

lahjoittamalla verkossa www.katastrofi.fi
lahjoittamalla tilille FI 3280001570768136 (viite 239842)

Juha Virtanen, Humanitaarisen avun päällikkö, juha.virtanen@worldvision.fi, puh. 040 552 2737

Kuvat ja haastattelupyynnöt:

Tiedottaja Anna Pollari, anna.pollari@worldvision.fi, puh. 040 515 4592

Suomen World Vision on lasten elinoloja ja oikeuksia edistävä kristillishumanitaarinen kehitysyhteistyöjärjestö ja itsenäinen osa maailman suurinta kummilapsijärjestöä. Kansainvälisesti World Visionin avun piirissä on 100 miljoonaa ihmistä. worldvision.fi