Etusivu » Tiedotteet » Ulkomaat » Syyrian konfliktilla on vakavat ja kauaskantoiset vaikutukset lapsiin

Pelastakaa Lapset ry

Syyrian konfliktilla on vakavat ja kauaskantoiset vaikutukset lapsiin

Julkaistu: 13.03.2013 klo 11:26
Julkaisija: Pelastakaa Lapset ry

Kolmannes Syyrian lapsista on kärsinyt vakavasta väkivallasta, nähnyt läheisensä kuoleman tai joutunut seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi, kertoo Pelastakaa Lasten tuore raportti.

Jo 70 000 henkeä vaatineen sodan keskellä elää kaksi miljoonaa lasta. Nämä lapset ovat kaikkien suurimmassa vaarassa. Monet kärsivät aliravitsemuksesta, sairauksista ja psyykkisistä traumoista sekä varhaisten avioliittojen yleistymisestä.

Raportin mukaan lasten terveyttä ja hyvinvointia uhkaa pula ruuasta.  Myös epäinhimilliset, ahtaat ja talvella kylmät elinolosuhteet ja heikko hygienia ovat lasten terveydelle vaaraksi. Kun polttoaineen hinta on noussut viisinkertaiseksi, perheillä ei ole ollut varaa lämmittää asumuksiaan. Raportissa kerrotaan myös kuinka Pelastakaa Lasten avustamilla seuduilla ihmiset joutuivat talvella varastamaan kouluista penkkejä saadakseen polttopuuta. Näin ihmiset säästyivät paleltumiselta, mutta lasten koulunkäynti kärsii entisestään.  Tytöt joutuvat yhä nuorempina naimisiin, sillä avioliiton uskotaan suojelevan heitä seksuaaliselta väkivallalta.

YK:n arvion mukaan maaliskuun alussa pakolaismäärä ylitti miljoonan rajan ja näistä pakolaisista yli puolet on lapsia.  Pelastakaa Lapset on tähän asti auttanut yli 250 000 ihmistä Jordaniassa, Libanonissa, Irakissa ja Syyriassa. Olemme jakaneet talven aikana lämpimiä vaatteita ja peittoja eri puolille Syyriaa ja 3 000 ihmistä on saanut puhdasta juomavettä. Lisäksi olemme toimittaneet leipomoihin 30 tonnia jauhoja, jotta perheet eivät kärsisi nälästä. Maan rajoilla työskentelevä henkilökuntamme jakaa pakolaisille ruokaa, vaatteita, peittoja, telttoja ja lapsille koulutarvikkeita.  Lapset tarvitsevat lämmön, ravinnon, puhtaan veden ja terveydenhoidon lisäksi psykososiaalista tukea päästäkseen yli sodassa kokemistaan kauhuista. Monien koulunkäynti on keskeytynyt ja on tärkeätä järjestää lapsille mahdollisuus oppimiseen myös pakolaisolosuhteissa. Lasten suojelun järjestäminen on yksi tärkeimmistä tehtävistämme.

Avun tarve kasvaa päivä päivältä ja tarvitsemme lisää rahalahjoituksia voidaksemme auttaa vielä useampia kipeästi avun tarpeessa olevia lapsia ja heidän perheitään.

Lisätietoa:

Eeva Johansson

eeva.johansson@pelastakaalapset.fi

Pelastakaa Lapset ry on vuonna 1922 perustettu, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton kansalaisjärjestö, joka tukee erityisesti vaikeissa oloissa eläviä lapsia ja pyrkii edistämään lapsen oikeuksien toteutumista Suomessa ja maailmalla. Pelastakaa Lapset on osa Save the Children – järjestöä, joka toimii lasten hyväksi yli 100 maassa. Visionamme on maailma, jossa toteutuu jokaisen lapsen oikeus elämään, suojeluun, kehittymiseen ja osallistumiseen. Tehtävänämme on parantaa sitä tapaa, jolla lapsia kohdellaan sekä saada aikaan välittömiä ja pysyviä parannuksia lasten elämään. Lisätietoa: www.pelastakaalapset.fi