Etusivu » Tiedotteet » Ulkomaat » Souli: Aikuiskoulutuksessa on vientipotentiaalia

Kansanvalistusseura

Souli: Aikuiskoulutuksessa on vientipotentiaalia

Julkaistu: 07.05.2015 klo 12:26
Julkaisija: Kansanvalistusseura

Aikuiskouluttajilla on intoa jalostaa omaa osaamistaan vientituotteeksi. Ensin on vain raivattava kansainvälistymisen esteet.

− Koulutusviennistä on puhuttu viisi vuotta, mutta keskustelu on kilpistynyt korkeakouluihin ja muuttunut lukukausimaksuväännöksi, vaikka se on vain osa totuutta. Muu koulutussektori on unohdettu − myös lainsäädäntötyössä, väittää johtaja Mervi Jansson koulutuskuntayhtymä Omniasta Soulin haastattelussa.

Hän on mukana hankkeessa, jolla kehitetään ammatillista koulutusta vientituotteeksi. Aika on otollinen: Suomi loistaa niin peruskoululaisten Pisassa kuin aikuisten osaamista mittaavassa PIAAC-tutkimuksessa.

− Maailmalla arvostetaan suomalaisten kykyä lokalisoida koulutuksia ja konsultoivaa palvelumyyntiosaamista, Jansson tietää.

Koulutusvienti kaipaa strategiaa

Jotta markkinat avautuvat, oma osaaminen on osattava tuotteistaa ja hinnoitella. Kansainvälisille koulutusmarkkinoille suuntaavan työkalupakkiin kuuluvat lisäksi verkostot ja kielitaito.

Vaikka ne olisivat kunnossa, toimintaympäristö vaatii remonttia.

− Tilauskoulutuksen lainsäädäntö on uudistettava, jotta eri koulutussektorit saavat tasaveroiset mahdollisuudet koulutusvientiin. Lisäksi tarvitaan kattava kansallinen koulutusvientistrategia, Mervi Jansson listaa kehittämiskohteita.

Entä miten käy koulutuksen kansainvälistymisen, jos TTIP-vapaakauppasopimus avaa Euroopan koulutusmarkkinat yhdysvaltalaisille? Kehnosti, pelkää Soulin haastattelema aikuiskoulutuksen edunvalvoja.

Lue Soulista, miten aikuiskoulutus kansainvälistyy:

Souli on maksuton verkkomedia sille, jota kiinnostaa oppiminen työnä tai harrastuksena. Seuraa mediaa

Lisätiedot: päätoimittaja Tapio Kujala, tapio.kujala@kvs.fi, 0400 436 690

KANSANVALISTUSSEURA – Tilaa sivistykselle. Rakennamme oppivan elämäntavan yhteiskuntaa. Julkaisemme, koulutamme ja vaikutamme, Suomessa ja maailmalla.