Etusivu » Tiedotteet » Ulkomaat » SONK: MV-lehden ja Uberuutisten nettisivuilla mainostavat yritykset boikottiin

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

SONK: MV-lehden ja Uberuutisten nettisivuilla mainostavat yritykset boikottiin

Julkaistu: 06.01.2016 klo 12:40
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Viime vuoden alussa useat suomalaiset yritykset vaativat Googlea poistamaan mainoksensa vihapuhetta, rasismia, misogyniaa ja valheellista tietoa levittävän MV-lehti-julkaisun nettisivuilta. Google poistikin pian mainoksensa, mutta sivuilla on yhä erilaisten tahojen mainontaa.

Kun kyseessä on kohderyhmiin sidottu mainostus, kaikki mainostavat yritykset eivät välttämättä tiedä, millaisille sivuille heidän mainoksensa päätyy. Jos yritys liitetään tällaiseen sivustoon, voi siitä muodostua paljon imagohaittaa. SONK on lähestynyt sivuilla mainostavia yrityksiä avoimella kirjeellä, jotta yrityksillä olisi mahdollisuus luopua mainonnastaan MV-lehden ja Uberuutisten sivustoilla.

MV-lehden perustaja Ilja Janitskin omistaa mm. uberuutiset.fi-sivuston ja design-toimistoksi tituleeratun Barcelona Wiredin, joka on suunnittelut Uberuutisten logon. Hän omistaa myös rikoksista syytettyjen henkilötietoja jakavan Finleaksin.

“Vetoamme näihin yrityksiin: poistakaa mainoksenne valheita, naisvihaa ja ulkomaalaisvihaa levittelevältä sivustolta. Vihanlietsontaa ei saa tukea mainostulojen voimalla. Jos yritykset eivät poista mainontaansa, kannustamme kaikkia kansalaisia boikotoimaan näillä sivuilla mainostavia tahoja ja ottamaan yhteyden yritykseen kysyen, haluavatko he todella näkyvyyttä tällaisella sivustolla”, vaatii SONKin puheenjohtaja Hanna Huumonen.

Hanna Huumonen
puheenjohtaja[ät]sonk.fi