Etusivu » Tiedotteet » Ulkomaat » Situationen i Mellanöstern - vad händer just nu?

Finska Missionssällskapet

Situationen i Mellanöstern - vad händer just nu?

Pressmeddelande.
Publicerad: 10.09.2014 kl. 18:53
Utgivare: Finska Missionssällskapet

Mediafrukost med Terence Ascott och Rita Elmounayer, fredagen 19.9 klockan 8.30-9.30, Finska Missionssällskapet, Observatoriegatan 18.

Den kristna tv-kanalen SAT-7 gästar Finland. Verksamhetsledare Terence Ascott och programchefen för den arabiska kanalen Rita Elmounayer berättar om den politiska och samhälleliga situationen i Mellanöstern, de kristnas ställning och det kristna mediearbetet.

SAT-7 grundades 1996. Med sin kristna värdegrund fungerar tv-kanalen som en brobryggare mellan olika religionssamfund. Program på arabiska, turkiska och farsi når omkring 20 miljoner tittare i Mellanöstern och Norra Afrika. Programutbudet behandlar aktuella frågor och tar i beaktande de kulturella, politiska och religiösa kontexterna i tittarländerna.

Finska Missionssällskapet är en av SAT-7:s grundande medlemmar och har deltagit i verksamheten ända sedan starten. Finska Missionssällskapets samarbetspartner, evangelisk-lutherska kyrkan i Jordanien och det Heliga landet (ELCJHL), representeras också i SAT-7:s styrelse.

***

Efter mediefrukosten föreläser Ascott och Elmounayer vid ett seminarium klockan 10-12.30 vid Finska Missionssällskapet. Vi bifogar programmet och presentation av Ascott och Elmounayer.

Med tanke på serveringen tar vi gärna emot anmälningar till mediafrukosten senast 12.9. Kontakta kommunikationschef Paula Laajalahti, paula.laajalahti@suomenlahetysseura tfn 043 824 2153. Meddela samtidigt om du deltar i seminariet.

Vill ni intervjua Ascott och Elmounayer? Vi har reserverat tid torsdagen 18.9, dagen före mediefrukosten och seminariet. Vänligen kontakta Paula Laajalahti, paula.laajalahti@suomenlahetysseura, tfn 043 824 2153

Arrangörer: Finska Missionssällskapet och Kristna mediaförbundet (Kristillinen medialiitto).

Bilagor

Finska Missionssällskapet verkar för mänskliga rättigheter och utrotar fattigdom i 30 länder, tillsammans med lokala samarbetskyrkor och partnerorganisationer. Finska Missionssällskapet grundades 1859 och är en av den evangelisk-lutherska kyrkan i Finlands missionsorganisationer. Sällskapet är utrikesministeriets partnerorganisation och en av de största aktörerna för utvecklingssamarbete i Finland. www.finskamissionssällskapet.fi