Etusivu » Tiedotteet » Ulkomaat » Silpomisen väheneminen tuo tytöt kouluun Keniassa

Suomen World Vision

Silpomisen väheneminen tuo tytöt kouluun Keniassa

Julkaistu: 04.02.2015 klo 14:32
Julkaisija: Suomen World Vision

Tyttöjen sukuelinten silpomisen väheneminen on lisännyt tyttöjen koulunkäyntiä Sookissa Lounais-Keniassa. Silpominen katkaisee aina lapsuuden: teinitytöt avioituvat ja koulunkäynti päättyy.

– Neljässä vuodessa tyttöjen koulunkäynti on lisääntynyt yli 60 prosenttia, kertoo Suomen World Visionin Afrikan aluepäällikkö Ulla Tervo.

Sookiin on rakennettu viisi tyttöjen turvataloa ja kaksi uutta on rakenteilla. Silpomisesta kieltäytyneet tytöt voivat majoittua asuntoloihin ja jatkaa opiskelua lukiossa. Yhteen asuntolaan mahtuu jopa 120 tyttöä.

Koulutus ja tiedotus ovat tuottaneet tulosta myös vanhempien parissa: yhä useammat näkevät silpomisen haitat ja koulunkäynnin merkityksen. Myös useita jo naimisissa olevia äitejä on palannut koulun penkille.

– Nyt tarvitaan lisää luokkahuoneita ja opettajia, sillä yhä useampi tyttö jatkaa opintoja ja kouluille perustetaan rinnakkaisluokkia, Tervo kertoo.

Sookissa aloitettiin uudet silpomisen vastaiset kampanjat viime marraskuussa. Lastensuojelukoulutusta on annettu viranomaisille, opettajille, koululaisille ja toisille kansalaisjärjestöille. Koulutuksissa kerrotaan toimenpiteen laittomuudesta ja haitoista sekä tyttöjen oikeudesta kieltäytyä siitä.

Alueella järjestettiin joulukuussa vaihtoehtoiset aikuistumisjuhlallisuudet ilman silpomista. Juhlaan osallistui yhteensä 725 tyttöä ja 100 poikaa.

Keniassa tyttöjen silpominen kiellettiin lailla vuonna 2011. Asenteiden muuttaminen on kuitenkin hidasta ja vaatii jatkuvaa työtä. Sookin alueella vuonna 2010 tehdyn alkukartoituksen mukaan lähes kaikki eli 95,9 prosenttia seudun tytöistä oli silvottu. Nyt luku on laskenut reilusti yli 20 prosenttia.

• Tyttöjen silpomisen vastaista päivää vietetään maailmanlaajuisesti 6.2.
  • Suomen World Vision on tehnyt silpomisen vastaista työtä 1990-luvun lopusta lähtien Keniassa sekä vuosina 2004–2009 Somaliassa.
  • Keniassa sijaitseva Sookin aluekehitysohjelma käynnistyi vuonna 2008 ja se jatkuu aina vuoteen 2018 saakka.
  • Sookissa tehtävää silpomisen vastaista työtä voi tukea Ehjä Elämä -kertalahjoituksella. Terveysvalistuksen ja vaikuttamistyön ohella lahjoituksellasi parannetaan tyttöjen koulutus- ja toimeentulomahdollisuuksia.

Lisätiedot ja -kuvat:

Ulla Tervo
Afrikan aluepäällikkö
ulla.tervo@worldvision.fi

Anna Pollari
tiedottaja
anna.pollari@worldvision.fi

Suomen World Vision on lasten elinoloja ja oikeuksia edistävä kristillishumanitaarinen kehitysyhteistyöjärjestö ja itsenäinen osa maailman suurinta kummilapsijärjestöä. Kansainvälisesti World Visionin avun piirissä on 120 miljoonaa ihmistä. worldvision.fi