Etusivu » Tiedotteet » Ulkomaat » Pelastakaa Lapset ja Unicef: Syyrian kriisin takia lapsityö on lisääntynyt merkittävästi

Pelastakaa Lapset ry

Julkaistu: 02.07.2015 klo 00:15
Julkaisija: Pelastakaa Lapset ry

Syyrian konfliktin ja humanitaarisen kriisin myötä yhä useampi lapsi kohtaa hyväksikäyttöä työssä. Pelastakaa Lasten ja Unicefin julkaiseman raportin mukaan lapsityön hillitseminen vaatii entistä päättäväisempiä toimia, jotta Syyrian lapsista ei tulisi menetettyä sukupolvea.

Syyriassa lapset osallistuvat perheidensä tulonhankintaan kolmessa neljästä tutkimukseen osallistuneista perheistä. Jordaniaan paenneista syyrialaislapsista lähes puolet ovat joko ainoita perheensä elättäjiä tai osallistuvat merkittävällä tavalla tulojenhankintaan. Libanonissa on puolestaan raportoitu lapsityöläisistä, jotka ovat vasta kuusivuotiaita.

Lapsityöläisistä kaikkein vaikeimmassa asemassa olevat osallistuvat aseelliseen konfliktiin tai tulevat hyväksikäytetyksi prostituutiossa, lapsikaupassa ja järjestäytyneessä kerjäämisessä.

– Syyrian kriisi on dramaattisesti vaikuttanut perheiden toimeentulon ja köyhdyttänyt miljoonia kotitalouksia alueella. Tämän johdosta lapsityöläisten määrä on saavuttanut kriittisen tason, kertoo Pelastakaa Lasten Lähi-idän ja Euraasian aluejohtaja Roger Hearn.

– Perheiden ollessa yhä toivottomammassa asemassa, lapset tekevät työtä ennen kaikkea selviytyäkseen. Niin Syyriassa kuin naapurimaissakin lapset ovat merkittäviä taloudellisia toimijoita.

Raportin mukaan yhä useampi lapsi työskentelee haitallisessa työympäristössä, joka vaarantaa lapsen terveyden ja hyvinvoinnin.

– Lapsityö haittaa lasten kasvua ja kehitystä. He tekevät pitkää päivää pienellä palkalla ja usein hyvin vaarallisissa ja epäterveellisissä oloissa, sanoo Peter Salama, Unicefin Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan aluejohtaja.

– Raskaiden taakkojen kantaminen, altistuminen torjunta-aineille ja myrkyllisille kemikaaleille ja pitkät työpäivät ovat vain esimerkkejä vaaroista, joita lapsityöläiset kohtaavat päivittäin.

Jordaniassa sijaitsevalla Zaatarin pakolaisleirillä tutkimukseen osallistuneista lapsista kolme neljäsosaa on kertonut kärsivänsä työhön liittyvistä terveysongelmista. Mafraqin alueella ja Jordanin laaksossa väliaikaisissa maataloustöissä olleista lapsista runsas viidennes on loukannut itsensä työtä tehdessään.

Työtä tekevät lapset keskeyttävät koulunsa muita lapsia todennäköisemmin. Tämä lisää riskiä siitä, että Syyrian lapsista tulee menetetty sukupolvi.

Unicef ja Pelastakaa Lapset vetoavat No Lost Generation -aloitteen kumppaneihin ja toimijoihin sekä laajempaan kansainväliseen yhteisöön, hallituksiin ja kansalaisyhteiskuntaan, jotta nämä ryhtyisivät lapsityön vastaisiin toimiin Syyrian sisällä sekä maissa, joihin konflikti vaikuttaa.

Toimijoiden tulee:

• Edistää toimeentulon saantia lisäämällä muun muassa rahoitusta tuloja luoviin toimintoihin
  • Tarjota konfliktista kärsiville lapsille laadukasta sekä turvallista koulutusta
  • Asettaa etusijalle lapsityön pahimpien muotojen poistaminen
  • Investoida kansallisten ja yhteisötason lastensuojelun rakenteiden ja palvelujen vahvistamiseen

Pelastakaa Lasten ja Unicefin raportissa todetaan, että Syyrian lapset maksavat korkeimman hinnan, jos maailma epäonnistuu Syyrian konfliktin lopettamisessa.

---

Lisätietoja: Max Holm, tiedottaja, 050 433 1438, max.holm (at) pelastakaalapset.fi

Pelastakaa Lapset ry on vuonna 1922 perustettu, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton kansalaisjärjestö, joka tukee erityisesti vaikeissa oloissa eläviä lapsia ja pyrkii edistämään lapsen oikeuksien toteutumista Suomessa ja maailmalla. Pelastakaa Lapset on osa Save the Children – järjestöä, joka toimii lasten hyväksi yli 120 maassa. Visionamme on maailma, jossa toteutuu jokaisen lapsen oikeus elämään, suojeluun, kehittymiseen ja osallistumiseen. Tehtävänämme on parantaa sitä tapaa, jolla lapsia kohdellaan sekä saada aikaan välittömiä ja pysyviä parannuksia lasten elämään. Tue työtämme: www.pelastakaalapset.fi/lahjoitustavat, Lisätietoa: www.pelastakaalapset.fi