Etusivu » Tiedotteet » Ulkomaat » PAMin Selin: Hotelli- ja ravintola-alan työntekijät ovat aina olleet aktiivisia elinkeino- ja sosiaalipoliittisia kehittäjiä

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Julkaistu: 23.05.2016 klo 14:00
Julkaisija: Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Tänään julkaistussa Viini, laulu ja taustajoukot – hotelli- ja Ravintolahenkilökunnan Liiton historia -kirjassa kuvataan laaja-alaisesti majoitus- ja ravitsemisalan historiaa työntekijöiden näkökulmasta.

Hotelli- ja ravintolamuseossa kirjan julkistamistilaisuudessa puhunut PAMin puheenjohtaja Ann Selin muistutti, että hotelli- ja ravintola-alan työntekijät ovat olleet merkittävässä asemassa puolustaessa naisten ja matalapalkkatyöntekijöiden asemaa yhteiskunnassa. Alan työntekijöiden aktiivisuus työehtojen ja maineen kehittämisessä ja parantamisessa on ollut voimakasta.

– Esimerkiksi naisten yhteiskunnallista asemaa voidaan tarkastella ravintolakulttuurin muutoksilla. Ei ole kovinkaan pitkä aika siitä, jolloin naiset eivät voineet mennä yksin ravintolaan ja alan naistyöntekijöillä oli huono maine. Tänä päivänä kumpikin asia tuntuu meistä täysin naurettavalta, Selin totesi puheenvuorossaan.

Selin totesi, että monia alaan liittyviä asioita ei työntekijöiden ponnisteluista huolimatta ole kuitenkaan vielä saatu kuntoon, tehtävää riittää työntekijöiden edunvalvonnassa edelleen.

– Hotelli- ja ravintola-alan työ on edelleen raskasta ja tehdystä työstä saatava korvaus liian alhainen. Työntekijät kohtaavat vieläkin paljon lieveilmiöitä kuten turvattomuutta ja hankalia työolosuhteita. Myös seksuaalinen häirintä on liian yleistä, Selin sanoi.

Hotelli- ja ravintola-alan historian julkaisu osuu Selinin mielestä mielenkiintoiseen ajankohtaan juuri meneillään olevan alkoholilainsäädännön uudistuksen kyljessä.

– Pidän uudistuksessa haettua kokonaisuutta hyvänä kompromissina.  Ravintolayrittäjät saisivat muutoksessa haluamaansa byrokratian vähenemistä, joka voi viisaasti hyödynnettynä myös tuoda lisää kannattavuutta. Samalla odotan heidän panostavat enemmän alkoholin myynnistä aiheutuvien riskien minimoimiseen ja erityisesti yksintyöskentelyn ja vaaratilanteiden hallitsemiseen, Selin totesi.

Maritta Pohlsin kirjoittama Viini, laulu ja taustajoukot – hotelli- ja Ravintolahenkilökunnan Liiton historia – kirja on julkaistu tänään maanantaina 23.5.2016. Kirjan julkaisi Into kustannus yhteistyössä Palvelualojen ammattiliitto PAMin kanssa. PAMin jäsenet voivat tilata kirjaa PAM-puodista 20 euron kappalehintaan. Kirjan normaalihinta on 37 €.

Ann Selin, puheenjohtaja, p. 050 075 0405

Timo Piiroinen, viestintäjohtaja, p. 050 360 5669

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry on yksityisillä palvelualoilla työskentelevien ammattiliitto. PAMiin kuuluu noin 230 000 jäsentä, joista naisia on 80 prosenttia. Suurin osa PAMin jäsenistä työskentelee vähittäiskaupassa, majoitus- ja ravitsemisalalla, kiinteistöpalveluissa tai vartiointialalla. www.pam.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon