Etusivu » Tiedotteet » Ulkomaat » Nepalin pahamaineisin salametsästäjä pidätettiin

WWF Suomi

Nepalin pahamaineisin salametsästäjä pidätettiin

Julkaistu: 16.02.2015 klo 16:03
Julkaisija: WWF Suomi

Nepalin etsityin salametsästäjä on saatu kiinni. Kansainvälinen rikospoliisijärjestö Interpol pidätti salametsästäjä Raj Kumar Prajan 30. tammikuuta Malesiassa. Praja, joka on nyt siirretty Nepaliin, on poliisin kuulusteluissa tunnustanut tappaneensa 20 sarvikuonoa sekä haavoittaneensa viittä. Lisäksi hän on myöntänyt osallistuneensa kahden sarvikuonon sarven myymiseen.

Salametsästys tapahtui ennen vuotta 2010 ja sarvikuonojen kaadot ajoittuivat kuuden vuoden ajalle.

Praja on viime vuodet piileskellyt Malesiassa käyttäen nimeä Bhaktaraj Giri. Praja on ollut pakosalla vuodesta 2013 lähtien, jolloin hänet tuomittiin Nepalissa 15 vuoden vankeuteen villieläimiin liittyvistä rikoksista.

"Pidätys osoittaa, että Nepalin hallitus ottaa salametsästyksen vastaisen työn vakavasti. Se ei ole itsestään selvää. Salametsästys on yhä vakava uhka Nepalissa. Rikollisliigan johtajan kiinnisaaminen on kuitenkin askel parempaan suuntaan salametsästyksen vastaisessa taistelussa”, sanoo WWF Suomen suojeluasiantuntija Tanja Pirinen.

Nepalissa on pystytty kitkemään salametsästystä viime vuosina ennennäkemättömän tehokkaasti. Vuonna 2011 Nepalissa ei salametsästetty yhtäkään sarvikuonoa, vuoden 2013 helmikuun ja vuoden 2014 helmikuun välisenä aikana Nepalissa ei salametsästetty ainuttakaan tiikeriä, norsua tai sarvikuonoa. WWF on tukenut Nepalin salametsästyksen vastaista työtä muun muassa kouluttamalla salametsästyksen vastaisia joukkoja.

WWF Suomi on Suomen ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö. Kehitysyhteistyömme Nepalissa toteutetaan ministeriön tuen lisäksi yksityishenkilöiltä ja yrityksiltä saatujen lahjoitusten avulla.

Suojeluasiantuntija, Tanja Pirinen, WWF Suomi, 040 840 0058

WWF Suomi on osa laajaa, kansainvälistä WWF-verkostoa, jolla on toimistoja noin 50 maassa ja toimintaa yli sadassa maassa. Rakennamme tulevaisuuden, jossa ihmiset ja luonto elävät tasapainossa.