Etusivu » Tiedotteet » Ulkomaat » Lionsklubit auttavat Filippiinien katastrofista kärsiviä 60.000 eurolla

Lionsklubit auttavat Filippiinien katastrofista kärsiviä 60.000 eurolla

Julkaistu: 15.11.2013 klo 20:37
Julkaisija: Suomen Lions-liitto ry

Suomen Lions-liitto on päättänyt lahjoittaa 60.000 euroa Filippiinien katastrofista kärsivien ihmisten välittömään auttamiseen sekä jälleenrakentamiseen. Vain viikkoa aiemmin järjestö oli luovuttanut 110.000 euron shekin Nenäpäivälle.

Avun tarve Filippiineillä on juuri nyt huutava. Nälkää, janoa tai hygienian tarpeita ei voi siirtää. Toisaalta myös jälleenrakennus tarvitsee varoja.

Siksi Suomen Lions-liitto teki 15.11.2013 päätöksen antaa katastrofirahastostaan 60.000 euroa sekä pikaisen tarpeeseen että pitempiaikaiseen auttamiseen.

Meneillään on myös keräys, jonka lahjoitusvarat välitetään lyhentämättöminä järjestön kansainvälisen säätiön Lions Clubs International Foundationin kautta.

Lionsklubien apu ei jää tähän, vaan tammikuussa 2014 ne toteuttavat vielä lipaskeräyksen katastrofin uhrien auttamiseksi.

Tällä hetkellä katastrofitilille FI54 8000 1970 8298 84 (BIC DABAFIHH) voi lahjoittaa vapaavalintaisen summan. Lahjoituskohteeksi merkitään viestikenttään “Taifuuni”. Katastrofitilillä on keräyslupa n:o 2020/2012/2573.

Asko Merilä

asko.merila@lions.fi

Maarit Kuikka

Pääsihteeri

maarit.kuikka@lions.fi

www.lions.fi

Lions-klubit  palvelevat

Lions-järjestön jäsenet tekevät vapaaehtoistyötä yhtä hyvin lasten ja nuorten terveen elämän ja kehityksen turvaamiseksi kuin ikääntyneiden, perheiden, vammaisten ja muiden apua tarvitsevien tukemiseksi.

Lions-järjestön motto on: Me palvelemme. Palvelu tapahtuu paikallisten Lions-klubien kautta. Jäseniä järjestössä on lähes 1,4 miljoonaa 208 maassa. Suomessa jäseniä on yli 25.000. Naisia heistä on runsaat 4.000 eli 16%.

Lions-klubien tärkein kiinnostuksen kohde on oma lähialue ja asuinympäristö. Palvelun kohteina ovat mm. koulut ja päiväkodit, kunnalliset ja yksityiset vanhainkodit ja palvelutalot, vammaiset ja näkövammaiset ja lasten liikuntaharrastukset.

Paikallisen auttamisen lisäksi klubit osallistuvat myös kansallisiin ja kansainvälisiin hankkeisiin, mm. suurkatastrofikeräyksiin.

Lionsjärjestö ei pyri korvaamaan yhteiskunnan peruspalveluja, vaan vapaaehtoistyöllä annetaan apua kohteisiin, jotka jäävät hoitamatta julkisin varoin. Tämä apu voi olla pienille ryhmille tai yksittäisille ihmisille hyvinkin merkittävää.

Myös lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn on kehitetty useita eri palveluja, joita klubit toteuttavat kotiseuduillaan yhteistyössä eri oppilaitosten kanssa.

Palvelun lisäksi klubit auttavat myös taloudellisesti. Varat kerätään avustuskohteisiin järjestämällä erilaisia tapahtumia ja tempauksia. Keräysten tuotto menee lyhentämättömänä avustuskohteisiin. Vuonna 2007 Financial Timesin tekemän tutkimuksen mukaan Lions Clubs International Federation (LCIF) arvioitiinkin sen vuoksi maailman luotettavimmaksi vapaaehtoisjärjestöksi.

Maarit Kuikka

Pääsihteeri