Etusivu » Tiedotteet » Ulkomaat » Kirkon Ulkomaanavun kumppanijärjestön perustaja Liberiassa sai Nobelin rauhanpalkinnon

Kirkon Ulkomaanapu

Julkaistu: 07.10.2011 klo 17:49
Julkaisija: Kirkon Ulkomaanapu

Kirkon Ulkomaanavun kumppanijärjestö Liberiassa, Liberian luterilaisen kirkko, ja sen yhteydessä toimiva Trauma Healing Department -yksikkö on palkittu rauhantyöstä. Trauma Healing Department -yksikön on perustanut Nobelin rauhanpalkinnon saanut Leymah Gboween.  Hän jakoi palkinnon Liberian presidentin Ellen Johnson Sirleafin ja jemeniläisen Tawakkul Karmanin kanssa.

Ulkomaanapu johtaa meneillään olevaa Norsunluurannikon pakolaisohjelmaa Liberiassa.

Rauhan Nobelilla palkittu Leymah Gboween on tehnyt pitkän linjan rauhantyötä Liberiassa. Hänen perustamansa Traumanhoito-yksikkö  tekee yhteistyötä Kirkon Ulkomaanavun kanssa Norsunluurannikon levottomuuksia Liberiaan paenneiden pakolaisten yhteisöissä Nimbassa Liberiassa.

Yksikkö keskittyy sodan jälkeisten psykososiaalisten traumojen hoitoon Liberian ja Norsunluurannikon asukkaiden keskuudessa ja se perustettiin jo Liberian sisällissodan aikana.

Yksikkö toimii pakolaisleireissä ja pakolaisten uudelleensijoituskylissä, jossa osa pakolaisista asuu, sillä kaikki Norsunluurannikon levottomuuksia Liberiaan paenneet eivät mahdu pakolaisleireihin. Yksikkö on antanut psykososiaalista tukea Nimban alueella yli tuhannelle ihmiselle.

Lisäksi Kirkon Ulkomaanavun kumppani Trauma Healing –yksikkö tekee alueella rauhankasvatustyötä.

Liberia valmistautuu tiistaina 11.10. presidentinvaaleihin.  Levottomuuksien on pelätty varjostavan äänestystä. Nobelilla palkittu presidentti Ellen Johnson Sirleaf on vaaleissa ehdokkaana toiselle kaudelle.

Kirkon Ulkomaanavulla on Länsi-Afrikan aluetoimisto Monroviassa Liberiassa. Ulkomaanapu tekee alueella kehitysyhteistyötä, humanitaarista apua ja vaikuttamistyötä.

Lisätietoja :

Päivi Muma

Kirkon Ulkomaanavun Länsi-Afrikan alue-edustaja, Monrovia.

paivi.muma(at)kirkonulkomaanapu.fi,  puhelin +231-6140571

Anja Paajanen

Humanitaarisen avun koordinaattori

Monrovia, Liberia (tällä hetkellä työmatkalla Brysselissä)

anja.paajanen(at)kirkonulkomaanapu.fi

Maritta Niskanen-Tamiru

Humanitaarisen avun päällikkö 050-390 4299

Kirkon Ulkomaanapu on Suomen suurin kehitysyhteistyöjärjestö ja toiseksi suurin katastrofiavun antaja. Kyrkans Utlandshjälp är Finlands största utvecklingssamarbetsorganisation och näst störst inom katastrofhjälp.