Etusivu » Tiedotteet » Ulkomaat » Kansainväliset asiantuntijat vaativat Euroopan parlamentilta: Tupakkateollisuuden väliintulo estettävä

Suomen ASH ry

Julkaistu: 12.09.2013 klo 17:32
Julkaisija: Suomen ASH ry

Kansainväliset tupakka- ja terveyspolitiikan asiantuntijat vaativat juuri päättyneessä tupakoinnin loppumista koskevassa kokouksessa Euroopan parlamenttia estämään tupakkateollisuuden välintulon tupakkatuotedirektiiviin. Tupakkateollisuudelle ei tule antaa etuoikeuksia kaupan ja investointien nimissä. Maailman terveysjärjestön tupakkapuitesopimus on pitävä kansainvälinen sopimus, joka sitoo oikeudellisesti EU:n jäsenmaita. Osallistujat vaativat myös YK:ta ottamaan tupakkapolitiikan osaksi kestävää kehitystä.

Kokouksessa puhunut WHO:n pääjohtaja Margaret Chan korosti puheessaan, etteivät maat saisi pitää tupakkaa kaupan ja kaupankäynnin välineenä, vaan vakavana suurta kansanterveydellistä tuhoa aiheuttavana tuotteena. – Tupakkateollisuus käyttää kaikkialla häikäilemättä hyväkseen kaupallisten etujen viehätystä. Uusin esimerkki on Philip Morris –tupakkayhtiön yritys tupakkatuotedirektiivin sabotoimiseksi. Massiivisen lobbaaja-armeijansa avulla Philip Morris yrittää estää tupakkatuotedirektiivin läpimenon tai viivästyttää sitä Kreikan presidenttikaudelle. Tähän varautuen Philip Morris on avannut Kreikassa valtavan tupakan tuotanto- ja jakelukeskuksen, totesi pääjohtaja Chan.

Kokouksessa korostettiin, että tupakkatuotteiden käytön loppumisessa on ennen kaikkea kyse sosiaalisesta muutoksesta, joka vaatii tuekseen kansainvälistä yhteistyötä. – Missään valtiossa tupakkatuotteiden käyttö ei lopu ainoastaan oman valtion toimenpiteillä. Tupakkatuotteiden loppuminen vaatii tuekseen sekä vanhojen toimenpiteiden tehostamista, mutta myös uusia keinoja. Se on perustavanlaatuinen sosiaalinen muutos, kuten Suomessa on nähty, jossa ihmisten tavat, käyttäytyminen ja mielipteet muuttuvat rinta rinnan lainsäädännön kanssa, totesi pääjohtaja Pekka Puska avajaispuheenvuorossaan.

Suomi on maailman ensimmäinen maa, joka on lainsäädännössään asettanut tavoitteeksi tupakkatuotteiden käytön loppumisen.

Savuttomat tupakkatuotteet globaali ongelma

Kun tupakointikiellot yleistyvät, tupakkateollisuus laajentaa liiketoimintansa savuttomiin tupakkatuotteisiin kaikissa maissa. Ne ovat erityinen uhka Intiassa ja monessa muussa kehittyvässä valtiossa, joissa savuttomien tupakkatuotteiden käyttö on huomattavasti tupakointia yleisempää. Voimakkaan nikotiiniriippuvuuden vuoksi ne myös tarjoavat tupakkayhtiöille oivan maaperän savukkeiden käytön markkinoinnissa.

Monissa kokousesityksissä korostettiin, ettei mikään tupakkatuote, savutonkaan, ole turvallinen. Ne rasittavat eniten pieni- ja keskituloisia maita myös kansanterveydellisesti,taloudellisesti ja sosiaalisesti.

Ensimmäinen tupakan loppumista koskeva kansainvälinen kokous pidettiin New Delhissä, Intiassa

10. - 12.9.2013. Intia on maailman kolmanneksi suurin tupakan tuottaja ja toiseksi suurin tupakan kuluttaja. Kokoukseen osallistui 500 asiantuntijaa 55 eri maasta.

Pääjohtaja Pekka Puska, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 029 524 6001

Toiminnanjohtaja Mervi Hara, 050 460 2324

Suomen ASH on vuonna 1989 tupakkapolitiikan kehittämiseen perustettu kansanterveysjärjestö. Toimintamme painottuu tupakkatuotteiden käytön loppumiseen ja aloittamisen ehkäisyyn, tavoitteenamme on Savuton Suomi 2040.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki