Etusivu » Tiedotteet » Ulkomaat » Jos Venäjä hyökkäisi Suomeen

Jos Venäjä hyökkäisi Suomeen

Julkaistu: 17.03.2015 klo 14:40
Julkaisija: Nordbooks

Laine, Jere: Sota 2016. Lintukodon loppu? Romaani Suomen ja Venäjän sodasta.

Jarmo "Jere" Laineen Sota 2016 on jännittävä, lähitulevaisuuteen sijoittuva sotaromaani. Kirjoittaja - entinen Suomen armeijan taktiikan kouluttaja - analysoi osuvasti niitä ehtoja, joilla otsikon hyökkäys voisi toteutua sekä myös Suomen puolustusmahdollisuuksia. Monet romaanissa kuvatut tapahtumaketjut ja ilmiöt ovat tulleet Ukrainan tilanteesta ja Krimin miehityksestä tutuksi, mm. informaatiosodankäynnin suuri merkitys ja "valesotilaiden" käyttö.

Laineen romaanin analyysi Venäjän johdon valtarakenteista, kuinka kaikki tuntuu riippuvan yhdestä miehestä, näyttää viime päivien tapahtumien valossa myös varsin oikeaan osuneelta.

Kuinka puolustustahtoinen, mutta taas kerran materiaalipulasta kärsivä ja pääosin reserviläisistä koostuva suomalaisjoukko pärjäisi idän uhkaa ja ammattiarmeijaa vastaan? Laine ei päästä hurraahuutoja, vaan sotilaan kokemuksella osoittaa puolustuskykymme rajat ja mahdollisuudet.

Myös paasikivimäinen realismi tuntuu Laineelle läheiseltä. Suurvallat määräävät säännöt, ja kansainvälisellä oikeudella pyyhitään tiukan paikan tullen takapuolta. Pieniä valtioita käytetään pelimerkkeinä ja etumaksuina. Onko niin, että loppupelissä Nato kuitenkin olisi Suomen paras puolustus?

arvostelukappaletilaukset kirjat@nordbooks.fi

ISBN 978-952-6643-78-6. 160x235 mm, 448 sivua. Sidottu, kansipaperi.

kansikuva web

kansikuva painoon