Etusivu » Tiedotteet » Ulkomaat » Finska Missionssällskapet samlar medel till katastroffonden för att hjälpa flyktingarna i norra Irak

Finska Missionssällskapet

Pressmeddelande.
Publicerad: 12.09.2014 kl. 13:20
Utgivare: Finska Missionssällskapet

Finska Missionssällskapet startar en insamling för att stöda flyktingarna i norra Irak. Preliminärt har man beslutat att sända 50 000 euro till Lutherska världsförbundet, som genomför hjälpoperationen. Många andra kyrkor är också med och stöder denna internationella hjälpoperation.

Biskopsmötet vädjade i onsdags, 10.9, till vår kyrkas internationella aktörer att öppna hjälpkanalerna till civilbefolkningen i norra Irak. Speciellt minoriteter som kristna, shiamuslimer och yazidier lider på de områden som invaderats av organisationen IS.

Lutherska världsförbundets operation koncentrerar sig på att hjälpa civilbefolkningen i de kurdstyrda områdena kring staden Mosul i norra Irak. Största delen av dem hör till religiösa och nationella minoriteter. Behoven är enorma: det råder brist på rent vatten, mat, el, hälsovård, psykosocialt arbete och möjlighet för barnen att gå i skola.

Man kan stöda Finska Missionssällskapets katastroffond genom att göra en inbetalning till FI60 8179 9710 0312 86 (BIC: DABAFIHH). Skriv HJÄLP i meddelandefältet.

Man kan också hjälpa genom att ringa 0600-11320 (20,28 euro + lna) eller sända ett textmeddelande med texten HJÄLP5 (ger 5 euro) eller HJÄLP10 (ger 10 euro) till numret 16155.

Insamlingstillstånd: 2020/2012/2695 för 2013-2014, beviljat 27.9.2012 av Polisstyrelsen. 2013/8433 för 2014, beviljat 10.10.2013 av Ålands Landsskapsregering. De insamlade medlen används åren 2014-2016 i Finska Missionssällskapets utrikesarbete.

Bildtext:

Lutherska världsförbundets operation koncentrerar sig på de civila som flytt våldet. De är i stort behov av skydd, rent vatten, mat, el och möjligheter för barnen att gå i skola. Foto: ACT/LWF/Saad Gedeon

Bilagor

Finska Missionssällskapet verkar för mänskliga rättigheter och utrotar fattigdom i 30 länder, tillsammans med lokala samarbetskyrkor och partnerorganisationer. Finska Missionssällskapet grundades 1859 och är en av den evangelisk-lutherska kyrkan i Finlands missionsorganisationer. Sällskapet är utrikesministeriets partnerorganisation och en av de största aktörerna för utvecklingssamarbete i Finland. www.finskamissionssällskapet.fi