Etusivu » Tiedotteet » Ulkomaat » Fida auttaa Kongossa

TIEDOTE 20.11.2012

Tilanne kiristyy piiritetyssä Gomassa

Fida auttaa Kongon pakolaisia

Fida valmistautuu auttamaan pakolaisia Kongon tilanteen kiristyessä. Kongon (DRC) armeija ja M23-kapinallisryhmä neuvottelevat kapinallisten piirittämän yli miljoonan asukkaan Goman kohtalosta. Fidan kongolaiset avustustyöntekijät ovat perheineen motissa piiritetyssä kaupungissa, josta kansainväliset avustusjärjestöt evakuoivat työntekijöitään.

Fidan humanitaarisen avun työntekijä Ugandasta on yhteydessä Gomaan ja hankekoordinaattori Noah Kyotaan. Kaupungissa on kolme järjestön kongolaista hanketyöntekijätiimiä.

– Koko yön kuului kaikenlaisen tulituksen ääntä, kun armeija vastustaa M23:n etenemistä. Raskas tulitus alkoi aamulla uudelleen. Gomasta ei pääse pois, kaupunki on kokonaan saarroksissa, Noah Kyota kirjoittaa tekstiviestissään.

Kaupungin lentokenttä, venesatama ja poistumistiet on suljettu. Kaupungin ulkopuolella Pohjois-Kivun läänissä on jo alkanut väestön liikehdintä. Myös muutama pakolaisleiri on jo hajonnut. Uusimman tiedon mukaan kapinalliset hallitsevat nyt kaupunkia.

– Operaatio on herättänyt pelkoa siviileissa, ja ihmiset ovat alkaneet liikehtiä kohti rajoja. Kaupungissa ihmiset ovat odottaneet kodeissaan tavarat pakattuina mitä tuleman pitää. Tilanne tulee joka tapauksessa vaikuttamaan Ruandaan ja Ugandaan, sillä nyt väki pakenee sodan alta eikä jää odottelemaan, kertoo Fidan Ugandan työntekijä Arto Heinonen.

Fidan työntekijä Juha Koski on valmiudessa naapurimaasta Ruandasta käsin laajentaa humanitaarista operaatiota saapuvien pakolaisten auttamiseksi.  Järjestö auttaa jo Kongon julman sisällissodan pakolaisia muun muassa tarjoamalla psykososiaalista tukea, rakentamalla väliaikaisia koteja ja tukemalla lasten koulunkäyntiä.

AVUSTUSTIEDOT: Kongon pakolaisia voi auttaa Fidan kautta lahjoittamalla tilille Nordea 228718-5256, viite 74117 Kongo, tai soittamalla avustuspuhelimeen 0600-13234 (21,11 €+pvm).

LISÄTIETOA:

Hankekoordinaattori Juha Koski (Ruanda) | puh. +250 7849 514 68 (tekstiviestit eivät toimi)  | juha.koski@fidadevelopment.fi
Lisätietoa avustustyöstä Kongossa: www.fida.info

Kuvapyynnöt Fidan viestintä:
Päivi Simi-Kim |paivi.simi-kim@fida.info| puh. 040-532 9325
Kirsi Koski-Kujala | kirsi.koski-kujala@fida.info

Fida International on vuonna 1927 perustettu Suomen helluntaiseurakuntien lähetys- ja kehitysyhteistyöjärjestö, joka toteuttaa yli 70 kehitysyhteistyön ja humanitaarisen avun hanketta sekä laajaa kummilapsitoimintaa lähes 40 maassa. Fida on Suomen ulkoasiainministeriön ja Euroopan komission Humanitaarisen avun osaston (ECHO) kumppanuusjärjestö. Fida lähetystorien tuotoilla autetaan kehitysmaiden köyhiä. www.fida.info