Etusivu » Tiedotteet » Ulkomaat » Festival med fokus på Syrien kulminerar i helgen

Finska Missionssällskapet

Festival med fokus på Syrien kulminerar i helgen

Pressmeddelande.
Publicerad: 16.10.2015 kl. 14:07
Utgivare: Finska Missionssällskapet

Finska Missionssällskapet är huvudsamarbetspartner i festivalen Middle East Film and Arts som pågår 14-18.10 i Helsingfors. Finska Missionssällskapet arbetar för fred i Syrien.

Programplock:

Ikväll - fredagen den 16 oktober, klockan 21: konsert för Syrien med den syrisk-amerikanska rapartisten Omar Offendum, den finska rapmusikern Paleface och den syriska elektroartisten Hello Psychaleppo. En del av intäkterna från festivalen stöder Finska Missionssällskapets fredsarbete.

Imorgon - lördagen den 17 oktober, klockan 14.30: Förevisningen av filmen Queens of Syria och paneldiskussionen ”Beyond the news coverage – civilian experience and survival in the Syrian conflict”, (Kino Sheryl, Arabia).

Läs mera om Finska Missionssällskapets fredsarbete i Syrien:

Mera information om programmet (på engelska) http://www.mefahelsinki.com/portfolio/stories-from-syria/

Den mer än fem år långa konflikten i Syrien har drivit nästan hälften av Syriens befolkning på 23 miljoner på flykten. Över fyra miljoner syrier bor som flyktingar i grannländerna och ungefär sju och en halv miljon har blivit flyktingar inom Syrien. Över 200 000 människor har mist livet. Över 12 miljoner människor är i behov av humanitär hjälp.

Finska Missionssällskapet verkar för mänskliga rättigheter och utrotar fattigdom i 30 länder, tillsammans med lokala samarbetskyrkor och partnerorganisationer. Finska Missionssällskapet grundades 1859 och är en av den evangelisk-lutherska kyrkan i Finlands missionsorganisationer. Sällskapet är utrikesministeriets partnerorganisation och en av de största aktörerna för utvecklingssamarbete i Finland. www.finskamissionssällskapet.fi