Etusivu » Tiedotteet » Ulkomaat » Espoon seurakunnilta katastrofiapua 30 000 euroa Pakistanin maanjäristyksen uhreille

Espoon seurakunnat

Julkaistu: 10.11.2015 klo 12:03
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Espoon seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto päätti 9.11. kokouksessaan myöntää 30 000 euroa Pakistanin maanjäristyksen uhrien humanitaariseen auttamiseen. Apu kanavoidaan Suomen Lähetysseuran kautta.

Afganistanin ja Pakistanin rajaseudulla tapahtui 26.10. maanjäristys, joka aiheutti mittavia tuhoja. Suomen Lähetysseura auttaa Pakistanin maanjäristyksen uhreja toimittamalla paikalle humanitaarista apua, kuten suojaa, ruokaa, puhdasta vettä ja psykososiaalista tukea.

Hindu Kushin vuoristoalueella tapahtunut maanjäristys aiheutti mittavia tuhoja Afganistanin ja Pakistanin rajaseuduilla. Arviot maanjäristyksen voimakkuudesta liikkuivat tuoreeltaan vaihteluvälillä 8.1–7.5 magnitudia. Kuolonuhrien määrä tuhoalueella oli kohonnut 360 henkeen 28.10. mennessä.

Maanjäristyksen aiheuttamat vahingot olivat erityisen suuret Suomen Lähetysseuran (SLS) pitkäaikaisen yhteistyökumppanin, Pakistanin kirkon Peshawarin hiippakunnan toiminta-alueella Luoteis-Pakistanissa. Peshawarin hiippakunta tekee tilannearviota paikoin vaikeakulkuisen Khyber Pakhtunkwa -provinssin syrjäseuduilla. Kirkon työntekijöitä ja jäseniä on ohjeistettu ehdollistamattoman humanitaarisen avun antamiseen kaikille katastrofista kärsineille.

Kirkkojen kansainvälinen humanitaarisen avun verkosto ACT-allianssi valmistelee kansainvälistä rahoitusvetoomusta maanjäristyksestä kärsineiden ihmisten tukemiseksi sekä Afganistanissa että Pakistanissa. Suomen Lähetysseura tukee kirkkojen kansainvälistä avustusoperaatiota Pakistanissa.

ACT-allianssin tarkkailijajäsenenä SLS pyrkii kaikin käytettävissä olevin keinoin edistämään Pakistanissa toimivien kristillisten tahojen keskusteluyhteyttä sekä koordinaatiovalmiutta. SLS varautuu tukemaan Peshawarin hiippakunnan toteuttaa humanitaarista työtä kahdenvälisesti, jos laajemman yhteistyön edellytyksiä ei löydy.

Espoon seurakuntayhtymä on varannut katastrofiapuun kuluvan vuoden talousarviossa 110 000 euroa, josta on aikaisemmin myönnetty avustuksia jo 80 000 euroa.

Lisätietoja: Espoon seurakuntien vt. yhteisen seurakuntatyön päällikkö Juha Lassila, 09 8050 2373, juha.lassila@evl.fi.

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 170 300 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.
Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.