Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Yrittäjyyttä opitaan yhä enemmän kouluissa yhdessä tehden – tapaa parhaat NY-yrittäjät Kajaanissa 28.–29.4.

Nuori Yrittäjyys ry

Julkaistu: 15.04.2014 klo 10:44
Julkaisija: Nuori Yrittäjyys ry

NY:n Vuosi Yrittäjänä -ohjelmassa on tänä lukuvuonna perustettu ennätysmäärä eli yli 1 350  NY-yritystä, joista valitaan parhaat Uskalla Yrittää -finaalissa Kajaanissa 28.–29.4. Tapahtuma on myös lähtölaukaus Taivas+Helvetti -kampanjalle, jossa yrittäjyyskirjaa jaetaan vastavalmistuville nuorille.

Nuori Yrittäjyys ry:n Uskalla yrittää -finaali kokoaa 28.-29. huhtikuuta Kajaaniin ison joukon nuoria perus- ja toisen asteen oppilaitoksista kisaamaan vuoden parhaan NY-yrityksen tittelistä. Kilpailuun osallistuvat nuoret ovat pyörittäneet omaa NY-yritystään syksystä lähtien osana koulujen opetusta toteutettavassa NY Vuosi Yrittäjänä -ohjelmassa.

NY:n tekemällä oppimisen ohjelmat ovat hyvin suosittuja, mistä kertoo NY Vuosi Yrittäjänä -ohjelman vuosittain kasvavat käyttäjämäärät. Ohjelmassa perustetaan lukuvuodeksi oikealla rahalla toimiva yritys, ja oman yritysidean toteuttaminen ja oikean yritystoiminnan pyörittäminen kiehtoo nyt nuoria ja heidän opettajiaan.

– Tänä vuonna ohjelmaan osallistui jo yli 4 000 nuorta. Nuoret ovat myös kunnianhimoisia yritysideoissaan, ja lukuvuoden jälkeen monet näistä NY-yrityksistä jatkavatkin toimintaansa oikeina yrityksinä, mikä on näin nuorille melkoinen saavutus, NY:n toiminnanjohtaja Virpi Utriainen sanoo.

Utriaisen mukaan tavoite on, että nuori pääsee töihin alalle, joka on hänelle mielekäs.

– Vaikeina aikoina nuoret tekevät työpaikkansa itse kun heille annetaan siihen mahdollisuus. Vuosi Yrittäjänä -ohjelma on keino toteuttaa nuorisotakuuta, sillä se tukee ja rohkaisee nuorta tekemään ratkaisuja ja lisää mahdollisuuksia kehittää omaa osaamista sekä työelämässä tarvittavia valmiuksia.

Kajaanissa valitaan lukuvuoden parhaat NY-yritykset sekä peruskoulun että toisen asteen koulutuksen sarjoissa. Toisen asteen voittajayritys pääsee edustamaan Suomea heinäkuussa JA-YE Europen järjestämiin Euroopan mestaruuskilpailuihin Tallinnaan. Paras perusasteen NY-yritys pääsee puolestaan vierailemaan Ruotsin kansalliseen finaaliin toukokuussa. Finaalissa palkitaan myös paras messuosasto, myyjä, tuote ja palvelu.

Kainuun ammattiopiston koulutusjohtaja koulutusjohtaja Maarit Tartia-Kallio toivottaa kaikki tervetulleiksi Uskalla Yrittää -finaaliin. Tartia-Kallio kertoo, että NY-yrittäjyys on lisääntynyt viimeisten vuosien aikana Kainuussa merkittävästi.

– Toiminta on todettu erinomaiseksi paitsi yrittäjäasenteen ja yhteistyötaitojen kehittämisessä, myös ammatillisen opiskelun pedagogisena mallina. Kainuun ammattiopistossa kehitelläänkin NY-yrittäjyyden ideaan perustuvaa mallia koko koulutuksen järjestämiseksi. Pilottihankkeet lähtevät liikkeelle ensi syksynä.

Kaikki Uskalla Yrittää -kilpailijat saavat Taivas+ Helvetti -kirjan

Kajaanissa tärähtää finaalin toisena päivänä tiistaina 29.4., kun sosiaalisessa mediassa ilmiöksi noussut Taivas+Helvetti -kirjan tekijä Mika Mäkeläinen luovuttaa kaikille NY-nuorille kirjan. Samalla käynnistyy koko YES-verkoston laajuinen kirjajakelu, jossa Taivas + Helvetti -kirja jaetaan 10 000:lle tänä keväänä valmistuvalle nuorelle.

Uskalla yrittää -finaali ja siihen sisältyvät messut ovat avoimia yleisölle. Tervetuloa!

Lisätiedot

Finaalin ohjelma: www.uskallayrittaa.fi. NY-messut pidetään Kajaanin Prismassa maanantaina 28.4. kello 11-14, ja yleisö voi tulla myös kuulemaan seuraavana päivänä  kello 14.30-16 parhaiden NY-yritysten esittelyjä ja osallistua palkintojenjakotilaisuuteen Kajaanin ammattiopistoon.

Kisajärjestelyt Kajaanissa: Tapahtumapäällikkö Juha Kauppinen, Kainuun ammattiopisto, p. 044 3062413, juha.kauppinen@kao.fi

NY:n kansallinen toiminta ja opinto-ohjelmat: Nuori Yrittäjyys ry, toiminnanjohtaja Virpi Utriainen,

p. 040 7013038, virpi.utriainen@nuoriyrittajyys.fi

Mediamateriaalia ja valokuvia finaalista saa tapahtuman aikana ja jälkeen osoitteesta ja www.uskallayrittaa.fi. ja facebook.com/uskallayrittaa.

Jos tahdot tietoa miten NY:n ohjelmia toteutetaan omalla paikkakunnallasi tai jaetaanko omalla alueellasi Taivas + Helvetti -kirjoja valmistuville nuorille, ota yhteyttä lähimpään YES:iin. Yhteystiedot löydät sivulta www.yes-keskus.fi.

Nuori Yrittäjyys ry

Nuori Yrittäjyys ry eli NY tarjoaa yrittäjyys- ja kuluttajakasvatusta tukevia ohjelmia 7–25 - vuotiaille nuorille koulujen ja oppilaitosten kautta. NY Yrittäjyyskasvatuksen polku on kymmenen ohjelman kokonaisuus, joka tarjoaa käytännönläheisiä yhteistyömuotoja nuorten yrittäjyysasenteen, työelämävalmiuksien sekä oman talouden hallinnan vahvistamiseen. NY- ohjelmat tukevat opetusta eri kouluasteilla opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti. Tekemällä oppimiseen perustuva toiminta vahvistaa myös konkreettisesti nuorten ja elinkeinoelämän yhteistyötä. Lukuvuonna 2012–2013 NY-ohjelmiin osallistui 35 837 lasta ja nuorta. NY on voittoa tavoittelematon yhdistys, ja se kuuluu kansainväliseen kattojärjestöön Junior Achievement Worldwideen. Suomessa toiminta alkoi vuonna 1995.