Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Yrittäjyyden merkitys yhteiskunnassa tulee kasvamaan

Kalevi Sorsa -säätiö

Yrittäjyyden merkitys yhteiskunnassa tulee kasvamaan

Julkaistu: 11.06.2015 klo 11:31
Julkaisija: Kalevi Sorsa -säätiö

Kalevi Sorsa -säätiön projektitutkija Samuli Sinisalo haastaa kaikkia Suomessa pohtimaan yrittäjyyden merkitystä tulevaisuuden yhteiskunnassa tänään julkaistussa Sosiaalidemokratia ja yrittäjyys -julkaisussa. Sinisalon mukaan ”käynnissä on murros kohti yrittäjyyden yhteiskuntaa”, mistä syystä yrittäjyyden merkitys taloudessa tulee kasvamaan edelleen tulevaisuudessa.

Näkemys yrittäjyysyhteiskunnasta pohjautuu tulevaisuudentutkija Markku Wileniuksen teoria aikakausista, jotka eroavat sen mukaan, mihin uusien työpaikkojen synty painottuu: ”1960-luvulta noin 2010-luvulle oli julkisen sektorin aikakausi, jolloin vallitseva yhteiskunnallinen eetos oli hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen. 2010-luvulta eteenpäin painopiste on ollut pk-sektorin yrityksissä.”

Yrittäjyyttä tarvitaan luomaan talouskasvua. Lisäksi Sinisalo näkee, että ”Ajantasainen pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan antaa hyvät edellytykset innovatiiviselle yrittäjyydelle ja sen aikaansaamalle talouskasvulle. Hyvinvointiyhteiskunta myös pehmentää luovan tuhon väistämättömiä negatiivisia vaikutuksia.”

Edellä mainituista syistä ”Sosiaalidemokratian on suhtauduttava yrittäjyyden nousuun vakavasti ja päivitettävä hyvinvointiyhteiskuntaa yrittäjyyteen kannustavalla tavalla.”, Sinisalo linjaa.

Lisätietoja: Projektitutkija Samuli Sinisalo, 040 705 0398, samuli.sinisalo@sorsafoundation.fi.

Kalevi Sorsa -säätiö on sosiaalidemokraattinen ajatuspaja.