Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Ylivieskan virastotalo mukaan Senaatti-kiinteistöjen sähkönsäästöprojektiin

Senaatti-kiinteistöt

Ylivieskan virastotalo mukaan Senaatti-kiinteistöjen sähkönsäästöprojektiin

Julkaistu: 01.03.2013 klo 09:19
Julkaisija: Senaatti-kiinteistöt

Vuonna 2010 Senaatti-kiinteistöjen Oulussa käynnistämä sähkönsäästöprojekti on tuottanut hyviä tuloksia ja laajentunut valtion virastotaloihin eri puolille Suomea. Uusimpana projektiin mukaan lähtijänä on Ylivieskan virastotalo ja sen kaikki vuokralaiset. Käyttäjäsähköprojektissa koko viime vuoden mukana olleiden kiinteistöjen sähkönkulutus aleni liki kahdeksan prosenttia aiempaan vuoteen verrattuna. Rahassa se merkitsi 80 000 euroa.

Projektin tavoitteena on sähkönkulutuksen alentaminen toimistorakennuksissa kansainvälisten sopimusten mukaisesti yhdeksällä prosentilla vuoteen 2016 mennessä vuoden 2006 tasosta.  Tähän tavoitteeseen on myös valtion kiinteistövarallisuudesta huolehtiva Senaatti-kiinteistöt sitoutunut. Asetettu tavoite on tiukka ja merkitsee keskimäärin yhden prosentin vuotuista säästötavoitetta.

Tilojen käyttäjillä merkittävä vaikutus sähkönsäästöön

Toimitilojen talotekniikkaa uusimalla ja nykyaikaistamalla voidaan saavuttaa enää vähäisiä säästöjä sähkön käytössä. Sen sijaan kiinteistöjen käyttäjien toiminnalla on merkittävä vaikutus sähkönkulutukseen. Keskimääräisessä kiinteistössä käyttäjäsähkö muodostaa koko kiinteistön sähkönkulutuksesta 45 - 55 prosenttia. Jo pienilläkin toimenpiteillä on mahdollista saada aikaan merkittäviä säästöjä niin ympäristön kuin talouden näkökulmista.

Konkreettista ja osallistavaa toimintaa

Projektin tavoitteena on kääntää jatkuvassa kasvussa ollut kiinteistöjen sähkönkulutus laskuun vaikuttamalla työntekijöiden jokapäiväisiin sähkönkäyttötottumuksiin. Vaikuttamisen keinoja ovat mielikuviin ja asenteisiin tehoava viestintä sekä ihmisten osallistaminen erilaisten tapahtumien, blogien ja vuorovaikutteisten internetpalveluiden avulla. Projektissa ei ole luotettu perinteiseen ylhäältä päin tulevaan ohjaukseen, vaan ihmisten oman, henkilökohtaisen oivalluksen kautta syntyvään haluun vaikuttaa oman energiankulutuksen vähentämiseen. Esimerkiksi projektin verkkosivuilla käyttäjät voivat tarkastella oman toimintansa vaikutusta työpaikkansa sähkönkulutukseen, saada sähkönsäästövinkkejä ja keskustella energiankäyttöön liittyvistä asioista.

Mukana jo 35 kohdetta

Senaatti-kiinteistöt aloitti sähkönsäästöprojektin Oulussa vuonna 2010. Pilottikohteina olivat Vero- ja työvoimatalo sekä Ympäristötalo. Senaatti-kiinteistöjen käyttäjäsähköprojektissa on mukana tällä hetkellä 35 valtionhallinnon rakennusta eri puolilta Suomea, ja tämän vuoden aikana projektiin on tulossa kaikkiaan 31 uutta kohdetta eri puolilta Suomea.

Lisätietoja: kehityspäällikkö Esa Halmetoja p. 0205 811 662

Katso myös www.senergia.fi

Senaatti-kiinteistöt on maanlaajuisesti toimiva liikelaitos, joka valtion sisäisenä työympäristö- ja toimitila-asiantuntijana tuottaa ja tarjoaa tiloja ja niihin liittyviä palveluja valtionhallinnolle. Toimitilojen vuokraus, investoinnit sekä kiinteistöjen ja palvelujen kehittäminen muodostavat liiketoiminnan perustan. Toimintamme perustuu yhteiskuntavastuulliseen liiketoimintaan, hyvään palveluun, pitkäaikaisiin asiakkuuksiin ja kumppanuuteen. Lisätietoa toiminnastamme http://yhteiskuntavastuuraportti2011.senaatti.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon