Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Yhteiskunta-alan korkeakoulutetuille uusi etujärjestö

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetuille uusi etujärjestö

Julkaistu: 01.03.2012 klo 16:00
Julkaisija: Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry

Suomen Valtiotieteilijöiden Liitto SVAL ry on vaihtanut nimensä Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:ksi. Päätös nimenmuutoksesta tehtiin liittovaltuuston syyskokouksessa Turussa 19.11.2011, ja muutos astui voimaan tänään 1.3.2012.

Liitto päätyi nimenmuutokseen, koska jäseninä on yhä enemmän muitakin kuin valtiotieteilijöitä. Jäsenkunta on kasvanut voimakkaasti viime vuosien aikana. Yleisimmät tutkintonimikkeet ovat valtio-, yhteiskunta- ja hallintotieteellisiä (VTM, YTM ja HTM) mutta jäsenissä on myös mm. filosofian ja kasvatustieteiden maistereita.

-Liiton nimi ei ole ollut markkinointivaltti, vaikka jäsenkasvu onkin ollut reipasta. Nimenmuutoksella haluamme kuvata paremmin monipuolista jäsenistöämme. Jäseniämme on laajasti yhteiskunta-alan eri alueilla, sekä julkisella että yksityisellä puolella, liiton puheenjohtaja Elina Moisio toteaa.

-Yhteiskunta-ala ei ole terminä vielä vakiintunut. Tarkoitamme sillä alaa, jolla jäsenemme tyypillisesti työskentelevät asiantuntija- ja esimiestehtävissä hyödyntäen laaja-alaista osaamistaan ja ongelmanratkaisukykyään. Kriittinen tarkastelu ja uudet ratkaisuvaihtoehdot ovat jäsenistömme tunnuspiirteitä, korostaa liiton toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen.

Nimenmuutoksen yhteydessä liiton logo ja muu graafinen ilme uudistuivat.

Liiton uusi jäsenlehti on Ura, joka ilmestyy viidesti vuodessa. Verkkolehti on osoitteessa www.uralehti.fi. Aiemmin jäsenlehti oli nimeltään Valtiotieteilijä.

Uudet sähköiset yhteystiedot: www.yhteiskunta-ala.fi, info@yhteiskunta-ala.fi, henkilökohtaiset sähköpostit muodossa etunimi.sukunimi@yhteiskunta-ala.fi.

puheenjohtaja Elina Moisio p. 040 5755 988

toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen p. 050 3414 677

viestintäpäällikkö Kati Ahtiainen p. 050 3013 998

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry on akavalainen etu- ja palvelujärjestö, joka toimii jäsenistönsä edunvalvojana työmarkkinoilla. Liitto aloitti toimintansa vuonna 1947 Valtiotieteen Kandidaattien Yhdistys ry:nä. Helmikuun 2012 loppuun asti liiton nimi oli Suomen Valtiotieteilijöiden Liitto SVAL ry. Liittoon kuuluu lähes 11 500 korkeakoulutettua jäsentä, jotka työskentelevät hallinnon, talouden, tutkimuksen, koulutuksen sekä viestinnän esimies- ja asiantuntijatehtävissä. Lisätietoja osoitteessa www.sval.fi (myöhemmin osoitteessa www.yhteiskunta-ala.fi).