Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » VASTUUTON METSÄHOIDON ORGANISOINTI AIHEUTTAA MILJOONALUOKAN TAPPIOT

Puuliitto

VASTUUTON METSÄHOIDON ORGANISOINTI AIHEUTTAA MILJOONALUOKAN TAPPIOT

Julkaistu: 03.03.2015 klo 14:11
Julkaisija: Puuliitto

Metsäalan luottamusmiesten valtakunnallinen kokous Kuopiossa 28.2 – 1.3. 2015 haastaa metsätalouden vaikuttajat julkiseen keskusteluun kiinnittämällä huomiota ammattitaitoisen ja motivoituneen työvoiman tärkeyteen.

VASTUUTON METSÄHOIDON ORGANISOINTI AIHEUTTAA MILJOONALUOKAN TAPPIOT

Suomen metsien hyvän hoidon edellytys on korkean ammattitaidon omaava vastuullinen ja motivoitunut työvoima. Kestävä metsätalous ja metsänhoito ei voi perustua lyhytnäköiseen halpatyöketjujen hyväksikäyttöön, näennäisyrittäjyyteen ja yhteiskuntavelvoitteiden laiminlyömiseen. Metsän taimikkovaiheessa tehdyt hoitovirheet ja metsänhoidon laiminlyönti heikentävät metsän tuottoa sekä laatua, sen koko kiertoajan.

Korkeatasoisen ja motivoituneen työvoiman saatavuus on mahdollista vain, jos työvoimasta huolehditaan vastuullisesti ja pitkäjänteisesti. Vastuullinen ja kestävä työn organisointitapa puolestaan edellyttää sitä, että suuret metsäalan toimijat Metsähallitus, metsäteollisuuden metsäorganisaatiot ja metsänhoitoyhdistyskenttä säilyttävät ammattitaitoisen työvoimansa ja palkkaavat osaavaa ammattityövoimaa omiin organisaatioihinsa. Suomella ei ole varaa hävittää metsänhoidon suorittavan tason osaamista ja kokemusta.

Maassamme on vireillä useita suuria metsäteollisuuden hankkeita, jotka tulevat lisäämään puunkäyttöä merkittävästi. Puun käytön lisääminen edellyttää, että Suomen metsiä hoidetaan korkealla ammattitaidolla. Kiistaton tutkimustieto ja käytäntö osoittavat, että vain hyvin hoidetut metsät tuottavat laadukasta järeää puuta, joka on korjattavissa ja jalostettavissa kilpailukykyisesti. Jos metsänomistajat ja metsäteollisuus sortuu nyt muutaman miljoonan näennäissäästöihin, se aiheuttaa tulevaisuudessa miljoonaluokan tappiot puun laadun ja materiaalin heikkenemisenä sekä vaarantaa nousevan bioteollisuuden työpaikat.

Jari Nilosaari

Puuliitto

09-61516 203, 0400 872 641

jari.nilosaari@puuliitto.fi

Pl 318

00531 HELSINKI

Puuliitto on mekaanisen metsäteollisuuden, puusepänteollisuuden, bioteollisuuden, metsä- ja metsäkonealan, venealan ja maatalousalojen työntekijöiden etujärjestö. Liittoon kuuluu noin 37 000 jäsentä.