Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Vapaaehtoistyö hoitotyössä edellyttää pelisääntöjä

Suomen sairaanhoitajaliitto

Vapaaehtoistyö hoitotyössä edellyttää pelisääntöjä

Julkaistu: 03.12.2013 klo 07:00
Julkaisija: Suomen sairaanhoitajaliitto

Sosiaali- ja terveysala on Suomessa yksi suurimmista vapaaehtoisten työllistäjistä. Vapaaehtoisia tarvitaan järjestöjen lisäksi kodeissa, palvelutaloissa ja nykyään yhä enemmän myös sairaaloissa. Vapaaehtoistyö on parhaimmillaan silloin, kun vapaaehtoisen tehtävä ja siihen liittyvä haaste vastaavat hänen kiinnostustaan, toiveitaan ja oppimistarpeitaan. Vapaaehtoisuus ei voi kuitenkaan korvata ammattilaisten osaamista.

Lisääntyvä vapaaehtoistyö potilaiden parissa edellyttää nykyistä selkeämpiä ohjeita vapaaehtoisten asemasta, velvollisuuksista ja vastuista. Tällä hetkellä monet kaupunkien sosiaali- ja terveysvirastot kehittävät vapaaehtoistyötä omalla tavallaan ja omilla ehdoillaan.

- Vapaaehtoisten tekemä työ potilaan hyvinvoinnin lisäämiseksi on erittäin tärkeää. Se antaa iloa sekä potilaan että vapaaehtoisen elämään.  Pidämme kuitenkin tärkeänä, että vapaaehtoistyön asemaa selkeytetään etenkin julkisessa terveydenhuollossa, sairaanhoitajaliiton puheenjohtaja Merja Merasto sanoo.

Sairaanhoitajaliitto on osa kansalaisjärjestökenttää ja sen toiminnan sydämen muodostavat sadat vapaaehtoiset aktiivijäsenet ympäri Suomea.

- Lähdemme mielellämme mukaan kehittämään hoitoalan vapaaehtoistyön käytäntöjä ja koulutusta. Vaikka ammattilaisen työpanosta ei voi korvata, on tärkeää, että potilaan kanssa työskentelevillä henkilöillä on perusvalmiudet potilaan kohtaamiseen. Tuemme kaikkia keinoja, jotka edistävät hyvää potilashoitoa, Merasto toteaa.

Sairaanhoitajaliitto pitää kannatettavana myös esityksiä siitä, että Suomessa käytäisiin laajempi keskustelu  vapaaehtoistyön lainsäädännön kehittämiseksi. Toisin kuin monissa muissa Euroopan maissa, Suomessa ei ole lakia vapaaehtoistyöstä.

- Vapaaehtoistoiminnalle tulee Suomessa luoda mahdollisimman suotuisat olosuhteet, mutta samalla varmistaa ne reunaehdot, joilla vapaaehtoistyö eroaa riittävästi työsuhteesta. Liian usein vapaaehtoistoiminnan organisoija ja vapaaehtoinen joutuvat tahtomattaan nykylainsäädännön harmaalle alueelle, Merasto sanoo.

Vapaaehtoisten päivää vietetään keskiviikkona 4.12.2013.

Sairaanhoitajaliiton puheenjohtaja Merja Merasto, merja.merasto@sairaanhoitajaliitto.fi, puh. 044 5290 046

Markkinointi- ja viestintäpäällikkö Laura Niemi, laura.niemi@sairaanhoitajaliitto.fi, puh. 050 373 8602

Suomen sairaanhoitajaliitto ry on merkittävä terveydenhuollon vaikuttaja sairaanhoitajia koskevissa asioissa. Tehtävänämme on kehittää hoitotyötä, antaa ammatillista tukea je edistää sairaanhoitajien asemaa asiantuntijoina. Sairaanhoitajaliittoon kuuluu yli 51 000 hoitotyön ammattilaista. Joukossamme on sairaanhoitajia, terveydenhoitajia, kätilöitä ja ensihoitajia (AMK).

Sairaanhoitajaliiton konserniin kuuluvat myös koulutus- ja kustannusyhtiö Fioca Oy ja Hoitotyön tutkimussäätiö Hotus.