Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Vähemmistöjen nuoret Nuoruus hallitusohjelmassa -sarjan analyysissa

Nuorisotutkimusseura ry

Vähemmistöjen nuoret Nuoruus hallitusohjelmassa -sarjan analyysissa

Julkaistu: 28.01.2016 klo 14:03
Julkaisija: Nuorisotutkimusseura ry

Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmaa arvosteltiin seikkaperäisyydestä ja Juha Sipilän hallitusohjelmasta pyrittiinkin tekemään edeltäjäänsä lyhyempi. Mukaan mahtuivat uhanalaiset kalalajit, mutta tukea tarvitsevat ihmisryhmät jätettiin suosiolla ohjelman ulkopuolelle – siitä huolimatta, että heidän etunsa turvaaminen on ollut poliittisesta päätöksenteosta riippuvaista. Miksi hallitusohjelma on huolissaan hevosenlannan polttamisesta tai suomalaisen ruuan käytöstä, muttei kokonaisten ihmisryhmien kohtalosta? Mitä vaikeneminen merkitsee vähemmistöjen oikeuksien kannalta?

Seksuaalivähemmistöjen asemaan perehtyneet tutkijat Kia Aarnio ja Riikka Taavetti toteavat, ettei sukupuolta, vähemmistöjä tai yhdenvertaisuutta mainita ohjelmassa lainkaan - ihmiselämää keskeisesti ohjaava seksuaalisuuskin vilahtaa vain rangaistusten koventamisen yhteydessä. Vammaiset ihmiset hallitusohjelma haluaa töihin, muttei luo edellytyksiä sen onnistumiselle. Sen sijaan ohjelma vaikenee vammaisten erityistarpeista, toteavat tohtorikoulutettavat Anna-Maija Niemi, Aarno Kauppila sekä tutkijatohtori Reetta Mietola analyysissaan. Entinen romanikulttuurin tukemisen mallimaa vaikenee nyt romaneista kokonaan, mikä saa akatemiaprofessori Johanna Niemen ounastelemaan romanien koulutuksessa saavutetun myönteisen kehityksen katkeamista.

Nuoruus hallitusohjelmassa -kirjoitussarja palaa pieneltä verkkosivu-uudistustauolta uudella ilmeellä. Tavoitteena on tarjota teille, hyvät lukijat, tutkimukseen perustuvaa ja tarkkaan pureksittua politiikan analyysia. Sarjan tekstit ovat luettavissa teemasarjan oman sivun kautta www.nuorisotutkimusseura.fi/nuoruus-hallitusohjelmassa-kirjoitussarja sekä uusimmat kirjoitukset alla olevien linkkien kautta.

Miten koulutussäästöt vaikuttavat vähemmistönuorten asemaan? – esimerkkinä romaninuoret
Johanna Niemi
www.nuorisotutkimusseura.fi/nakokulma16

Tuottavuusloikka pyörätuolilla – vammaisten nuorten asema hallitusohjelmassa
Anna-Maija Niemi, Aarno Kauppila & Reetta Mietola
www.nuorisotutkimusseura.fi/nakokulma15

Miten nyhjäistään tyhjästä? Sateenkaarinuoret ja sateenkaariperheiden nuoret hallitusohjelmassa
Kia Aarnio & Riikka Taavetti
www.nuorisotutkimusseura.fi/nakokulma14

Nuorisotutkimusverkoston Nuoruus hallitusohjelmassa -kirjoitussarja analysoi Juha Sipilän hallitusohjelman nuorisovaikutuksia. Kirjoitussarjassa parikymmentä alansa tutkijaa pureutuu aiheeseen oman erityisalansa näkökulmasta. Kirjoittajina toimii monitieteinen joukko tutkijoita niin Nuorisotutkimusverkostosta kuin yliopistoista ja tutkimuslaitoksista. Tutkijoilta on pyydetty tiiviitä analyyseja ja vapautettu heidät  akateemisista muotoseikoista kannustaen kantaaottavuuteen, kriittisyyteen ja rohkeuteen – tutkimusperusteisuutta unohtamatta.

Debatointiterveisin

Sarjan toimittajat

Elina Pekkarinen & Sinikka Aapola-Kari

elina.pekkarinen@nuorisotutkimus.fi, p. 040 8468624
sinikka.aapola-kari@nuorisotutkimus.fi

Nuorisotutkimusseura ry
on tieteellinen seura, joka edistää nuorisotutkimusta Suomessa ja kansainvälisesti. Nuorisotutkimusverkosto on seuran osana toimiva tutkijayhteisö, joka tuottaa monitieteistä akateemista tutkimusta sekä vaikuttaa tutkimuksillaan yhteiskuntapolitiikkaan ja nuorisotyön kehittämiseen. Nuorisotutkimusseuran julkaisusarjassa julkaistaan niin akateemista kuin soveltavaakin tutkimusta sekä yhteiskunnallisia puheenvuoroja. Seura julkaisee neljä kertaa vuodessa ilmestyvää Nuorisotutkimus-lehteä.