Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Vaasan yliopistoon tehdyssä strategiatutkimuksessa onnistuneet yritykset julkistettiin Henry Ry:n tilaisuudessa

Kissconsulting Oy

Julkaistu: 27.04.2016 klo 08:29
Julkaisija: Kissconsulting Oy

Henry Ry: strategiaverkoston tilaisuudessa julkistettiin inspiroivia esimerkkejä onnistuneesta strategiatyöstä. Taustalla oli Vaasan yliopistoon tehty strategiatutkimus, jonka pohjalta on julkaistu tilastoa siitä, että suurimmalla osalla työntekijöistä ei ole tietoa, mikä on yrityksen strategia. Tutkimuksen tekijänä on ollut Kissconsulting toimitusjohtaja Maarika Maury. Tilaisuus toi yleisölle inspiroivia esimerkkejä onnistujista.

Ruohonjuuri Oy:ssä on onnistuttu siinä, että kaikilla työntekijöillä on innostava ja selkeä yhteinen näkemys, minne ollaan menossa ja minkälaisilla keinoilla. Terveys, luomu- ja reilun kaupan tuotteita sekä lähiruokaa myyvä ketju on kasvanut vauhdilla merkittäväksi ja kannattavaksi alan toimijaksi liikevaihdon kasvun ollessa vuosittain 20-30%. Ruohonjuuressa asiakkaista ja heidän hyvinvoinnistaan piitataan oikeasti”, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Arto Ranta-aho. Haluamme edistää asiakkaiden iloa ja elinvoimaa niin tuotteiden kuin palvelun kautta. Rohkean edelläkävijyyden yritys on inspiroinut työntekijänsä toimimaan kolmen periaatteen kautta: ”Toimimme hymyssä suin ja pilke silmäkulmassa, aktiivisesti palvellen sekä haluamme antaa asiakkaalle wow-elämyksiä. Tähän kiteytyy kaikki ja tätä asiakkaamme arvostavat”, toteaa Ranta-aho ruohonjuuren filosofiaa. Myös johtamisen tapa edistää onnistumista: johtaminen on systemaattista, inspiroivaa ja ihmiset otetaan mukaan kehittämään omaa työtään.

Toinen tutkimuksessa menestynyt yritys oli Scandic Hotels, jossa tutkimuksen aikana vietiin onnistuneesti läpi mittava kulttuurimuutos. ”Hajuttomasta ja mauttomasta” hotellista on muutututtu luovien, ainutkertaisten palvelullisten asiakaskohtaamisten taitajiksi, kuvasi yrityksen toimitusjohtaja Aki Käykö. Muutos ja strategiatyön onnistuminen on näkynyt niin asiakastyytyväisyydessä, henkilöstötyytyväisyydessä, brändin vahvistumisessa kuin tuloksissakin, muistuttaa henkilöstöjohtaja Riikka Mattila.

Finnish Steel Painting Oy:n Pentti Virtanen kertoi alkuperäisestä epäonnistumisesta tutkimuksessa. Virtanen totesi että alussa johtokaan ei tuntenut strategiaansa. Asiaan tartuttiin, strategia kirkastettiin ja sitä vietiin napakasti toimintaan. Vuoden kuluttua otettu tutkimusotos näytti, että organisaatio oli noussut neljän parhaimman tutkimuksessa mukana olleen yrityksen joukkoon. Niin johto kuin esimiehetkin tunsivat strategian, ja myös henkilökunta saatiin tietoiseksi strategisista painopisteistä sekä niihin liittyvistä teoista  Myös tulokset olivat mittavat. Yrityksen ideoiden määrä nousi kolmesta kolmeensataan ja uusien asiakkaiden määrä kolmesta vuotuisesta sataan vuotuiseen uusasiakkuuteen, vaikka ala elikin laskukautta. ”Nyt insinöörikin ymmärtää”, totesi yrityksen toimitusjohtaja Pentti Virtanen yksinkertaisuuden merkityksestä.

Yhteistä tutkimuksessa menestyneille yrityksille oli kirkas strategia sekä napakka läpiviennin prosessi ja ihmisten inspirointi tekemään asioita strategian mukaisesti kertoo tutkimuksen tekijä Kissconsulting toimitusjohtaja Maarika Maury. Muita onnistujia olivat mm Kiinteistömaailma, Nordea, Terramare ja Aurinkomatkat.

Lisätietoja

Maarika Maury, Kissconsulting, toimitusjohtaja 050-5900412, maarika@kissconsulting.fi

Ruohonjuuri Oy Arto Ranta-aho, toimitusjohtaja, 050-3730 330, arto.ranta-aho@ruohonjuuri.fi

FSP Finnish Steel Painting Oy, Toimitusjohtaja Pentti Virtanen, 0400-811 674, pentti.virtanen@fspcorp.com