Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Uutta tietoa yötyön vaikutuksista luotsauksessa – Finnpilotin ja Työterveyslaitoksen tutkimus Yö väylällä

Finnpilot Pilotage Oy

Julkaistu: 02.10.2015 klo 10:40
Julkaisija: Finnpilot Pilotage Oy

Tutkimus antoi laajasti uutta tietoa vaativan turvallisuustehtävän suorittamisessa syntyvästä kuormituksesta. Hanke toteutettiin sujuvassa yhteistyössä luotsien ja luotsikutterinhoitajien liittojen kanssa.

Luotsaustyö on epäsäännöllistä vuorotyötä, jota tehdään kaikkina vuorokauden ja vuodenaikoina. Yö väylällä –tutkimuksen tavoite oli saada lisää tietoa nykyisen työaikamallin (viikko töitä, viikko vapaata) kuormittavuudesta ja löytää keinoja vaikuttaa työtekijöiden jaksamiseen. Tutkimus koski luotseja ja kuljetuksista vastaavia luotsikutterinhoitajia.

Eniten luotsauksessa kuormittaa yöllä työskentely, mutta myös työn epäsäännöllisyys ja työtehtävän odottelu on stressaavaa. Keskeisin tutkimustulos oli palauttavan unen riittämättömyys. Usea peräkkäinen valvottu tai huonosti nukuttu yö lisäävät univelkaa, josta työntekijät eivät aina ehdi palautua työviikon eivätkä vapaaviikon aikana.

Kuormitus siis kertyy ja vaikuttaa haitallisesti työtekijöiden fyysiseen ja psyykkiseen jaksamiseen. Tutkimuksessa havaittiin myös, että kuormitusta kertyy alueesta tai henkilöstä riippumatta. Kenen tahansa kohdalle voi osua tilanne, jossa luotsausta tehdään jaksamisen riskirajoilla.

Tutkimuksen tulosten perusteella on aloitettu työaikakokeilu, jossa luotsausvuorot jaetaan henkilöstön kesken niin, että peräkkäisten yövalvomisten määrä minimoidaan. Kokeilusta kerätään ensin kokemuksia ja sen jälkeen yhdessä työtekijäjärjestöjen kanssa suunnitellaan koko maahan sopivia uusia toimintamalleja.

Yö väylällä -tutkimuksen sähköiseen kyselyyn vastasi 65 % Finnpilotin operatiivisesta henkilöstöstä (N=298) ja eri luotsausalueilla toteutetuissa kenttämittauksissa oli mukana noin 75 luotsia ja luotsikutterinhoitajaa. Tutkimus tehtiin maalis-joulukuussa 2014 ja raportti valmistui kesällä 2015.

Työterveyslaitoksen kanssa tehty tutkimus on osa hanketta, jolla Finnpilot pyrkii aktiivisesti edistämään henkilöstön työhyvinvointia. Keskeinen tavoite on jatkaa luotsien ja kutterinhoitajien työuraa terveenä normaaliin eläkeikään saakka. Yö väylällä –tutkimus on toteutettu yhteistyössä Luotsiliiton, Suomen Laivanpäällystöliiton, Suomen Konepäällystöliiton, Terveystalon, Ilmarisen ja Työsuojelurahaston kanssa.

Henkilöstöjohtaja Kati Virtanen, Finnpilot Pilotage Oy,
kati.virtanen@finnpilot.fi, puh. 040 679 8787

Erityisasiantuntija Jussi Konttinen, Työterveyslaitos,
jussi.konttinen@ttl.fi, puh. 043 824 6557

Erityisasiantuntija Tarja Hakola, Työterveyslaitos,
tarja.hakola@ttl.fi, puh.  030 474 2730

Liitteet: Tutkimuksen tiivistelmä, kuvituskuvia

Finnpilot Pilotage Oy tarjoaa valtakunnallista luotsauspalvelua Suomen aluevesillä ja  Saimaalla.
Yhtiön tehtävä on edistää meriliikenteen sujuvuutta ja ennaltaehkäistä ympäristövahinkoja. Yhtiön liikevaihto on n. 37 milj. euroa ja henkilöstön määrä on 330. Luotsauksella ehkäistiin viime vuonna 41 vakavaa onnettomuutta. Yksi euro luotsaukseen tuottaa kaksi takaisin.