Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Työurakeskustelussa tarvitaan sukupolvien välistä siltaa

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Työurakeskustelussa tarvitaan sukupolvien välistä siltaa

Julkaistu: 12.06.2013 klo 16:43
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

KOMMENTTI 12.6.2013

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry pitää viime päivinä käytyä keskustelua työurien pidentämisestä tervetulleena ja toivoo, että uusia keinoja työurien pidentämiseksi tuodaan esille jatkossakin.

- SONK ei kuitenkaan kannata keskusteluissa esiin nousseen, niin sanotun Ruotsin mallin suoraa kopioimista Suomeen. Ruotsin mallin mukaan viimeisenä taloon otettu työntekijä on irtisanottava ensimmäisenä, mikä heikentää nuorten asemaa työelämässä, toteaa puheenjohtaja Anette Karlsson.

Ruotsalaisen järjestelmän hyvistä ja huonoista puolista keskusteleminen on silti hyödyllistä, sillä Ruotsissa yli 55-vuotiaiden työllisyysaste on huomattavasti korkeampi kuin Suomessa. Nuorten työllisyysaste on Suomessa ja Ruotsissa lähes sama.

Työurakeskustelu on muuttunut ratkaisujen etsimisestä sukupolvisodaksi. Hyökkäämällä toisiaan vastaan ei saada milloinkaan rakennettua toimivaa mallia. Vastakkainasettelun sijaan on ymmärrettävä eri elämäntilanteessa olevien lähtökohdat pidentää työuria. Kaikkien työllistymistä ja pysymistä työelämässä tulisi parantaa iästä riippumatta. Sukupolvien tulee siksi vetää yhtä köyttä vastakkainasettelun sijaan.

Anette Karlsson, puheenjohtaja@sonk.fi, 045 112 9299

Faktaa

Tilastokeskuksen mukaan ensimmäisen vuosineljänneksen aikana vuonna 2013 Suomessa työllisyys- ja työttömyysaste oli seuraavanlainen:

25 - 34 vuotiailla: työllisyysaste 75,2 % ja työttömyysaste 7,8 %.

55 - 64 vuotiailla: työllisyysaste 57,6 % ja työttömyysaste 8,1 %.

Ruotsin tilastokeskuksen mukaan ensimmäisen vuosineljänneksen aikana vuonna 2013 Ruotsissa työllisyys- ja työttömyysaste oli seuraavanlainen:

25 – 34 vuotiailla: työllisyysaste 79,6 % ja työttömyysaste 8,6 %.

55 – 64 vuotiailla: työllisyysaste 72,8 % ja työttömyysaste 5,8 %.

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry. http://www.sonk.fi/