Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Työkaluja teknologiateollisuuden pk-yritysten menestymiseen

Teknologiateollisuus ry

Työkaluja teknologiateollisuuden pk-yritysten menestymiseen

Julkaistu: 23.09.2011 klo 14:28
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Teknologiateollisuuden TRIOplus-hanke on tavoittanut ensimmäisen toimintavuotensa aikana jo yli 500 toimialan pk-yritystä. Syyskuussa 2011 toteutetun kyselyn mukaan yritykset ovat erittäin tyytyväisiä hankkeen palveluihin ja kertovat saaneensa niistä apua kehittämistyöhönsä ja menestymiseen. Vaikeasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta pk-yritykset tähtäävät hyvään kasvuun.

TRIOplus tarjoaa pk-yrityksille ratkaisuja ja vaihtoehtoja kehittämistyöhön. Hankkeen palveluvalikoimaan kuuluvat työkalut kasvun ja kansainvälistymisen kehittämiseen, terveyttämiseen sekä yrityksen talouden parantamiseen.

Hankkeen tavoitteita on nostettu alkuvaiheen nopean etenemisen ja yritysten hyvän palautteen rohkaisemina. Uusina palveluina otetaan syksyn 2011 aikana käyttöön strategiatyökalut, hallitus- ja mentorointipalvelut pk-yrityksille sekä myöhemmin yritysten omistajajärjestelyihin liittyvät palvelut.

- TRIOplus-hanke on yksittäisistä pk-yritysten kehittämishankkeistamme suurin. Olemme mukana myös muissa pk-yritysten kansainvälistämis- ja kehittämishankkeissa aikaisempaa enemmän sen lisäksi, että pyrimme pitämään huolta yritysten toimintaympäristöstä, Teknologiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Jorma Turunen sanoo.

Yritykset ovat kokeneet TRIOplussan palvelut erittäin hyödyllisinä.

- TRIOplussan kehitystyön myötä yrityksestämme tuli esiin asioita, joita arkirutiinien pyörittämisen keskellä ei tule ajatelleeksi. Yksi ohjelman merkittävimmistä hyödyistä onkin uusien näkökulmien saaminen, toimitusjohtaja Pentti Maunu kaasunvalvontalaitteita valmistavasta Detector Oy:sta kommentoi.

Syyskuussa 2011 tehdyssä kyselyssä yritykset kiittelivät TRIOplussaa siitä, että se paitsi tarjoaa työkaluja, myös yllyttää käyttämään aikaa yrityksen kehittämiseen. Suurin osa kyselyyn vastanneista yrityksistä on käyttänyt kasvun ja kehittämisen toimintalinjan palveluita. Toiminnan ja kehittämisen perusanalyysiin vastaajat olivat erittäin tyytyväisiä. Lähes kaikissa vastanneissa yrityksissä kehitysohjelman suunnittelu johti myös suunnitelman toteutukseen. Toteutuksen hyödyllisyydestä ja kohdistumisesta tärkeisiin asioihin vastaajat olivat yksimielisen tyytyväisiä.

- TRIOplussan tulokset ja kysely osoittavat, että vaikeasta tilanteesta huolimatta pk-yritykset tähtäävät hyvään kasvuun. TRIOplussaan on koottu yhteen monipuolisesti eri toimijoiden palveluja. Yhteistyö tuo toimintaan lisää voimaa, toteaa hankkeesta vastaava ryhmäpäällikkö Harri Jokinen.

Teknologiateollisuus toteuttaa TRIOplussaa yhteistyössä TEKEL-verkoston, PKT-säätiön ja TMA Finlandin kanssa. Hanketta rahoittaa muun muassa Uudenmaan ELY-keskus.

Toimitusjohtaja Jorma Turunen, Teknologiateollisuus ry, puh. 050 044 5444
Ryhmäpäällikkö Harri Jokinen, Teknologiateollisuus ry, TRIOplus-hanke, puh. 050 563 5034

Suomalaisen teknologiateollisuuden päätoimialat ovat elektroniikka- ja sähköteollisuus, kone- ja metallituoteteollisuus, metallien jalostus, suunnittelu ja konsultointi sekä tietotekniikka-ala. Toimialalla tehdään 80 % koko elinkeinoelämän tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Ala vastaa 60 % Suomen koko viennistä, ja liikevaihdosta yli 70 % kertyy globaaleilta markkinoilta. Teknologiateollisuus ry:n noin 1 600 jäsenyritystä edustavat lähes 90 % Suomen koko teknologiateollisuudesta.