Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Toimitusjohtajat tentissä: positiivinen draivi ja kyky tehdä unelmista totta vievät työelämässä eteenpäin

Teknologiateollisuus ry

Julkaistu: 23.03.2012 klo 13:41
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Teknologiateollisuus järjesti 21.3. tilaisuuden, jossa yliopisto-opiskelijat tenttasivat ICT-alan sekä suunnittelu- ja konsultointialan yritysten johtoa työelämässä tarvittavista taidoista.

”Haluamme antaa opiskelijoille ja eri tehtävissä työskenteleville teknologiateollisuuden ammattilaisille mahdollisuuden kohdata ja keskustella siitä, miltä tulevaisuus yrityksissä ja eri toimialoilla näyttää”, tilaisuuden avannut Teknologiateollisuus ry:n johtaja Mervi Karikorpi sanoi.

Teknologiateollisuus järjesti tapahtuman yhdessä Aalto-yliopiston informaatioverkostojen, tietotekniikan ja tuotantotalouden kiltojen kanssa. Tentattavana oli tällä kertaa Accenturen, Fujitsu Finlandin, Microsoftin, Nokian, Omnitelen, Ramsen ja Sundukan edustajia ja tenttaajina noin 200 yliopisto-opiskelijaa Aalto-yliopistosta, Helsingin yliopistosta, Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta, Tampereen teknillisestä yliopistosta ja Turun yliopistosta.

Varmista vankka perusosaaminen omalla opintoalallasi ja ylitä rohkeasti rajoja

Keskusteluissa nousi esiin, että työ ICT-alan ja suunnittelu- ja konsultointialan yrityksissä voi löytyä hyvin monenlaisella koulutuspohjalla, sillä yrityksissä on paljon erilaisia tehtäviä esimerkiksi tuotekehityksen, konsultoinnin, myynnin, markkinoinnin ja ohjelmoinnin parissa. Vaikuttamisen, tiimityön ja asiakkaiden kanssa työskentelyn taidot korostuvat monissa tehtävissä.

Johtajat painottivat, ettei puheista moniosaamisesta pidä ahdistua: oleellista on, että hankkii joltain osa-alueelta vankan perusosaamisen, sen päälle voi myöhemmin rakentaa uutta.

Kaikista tärkein on oma asenne, sillä kiteytetysti rekrytoinneissa haetaan ”hyviä tyyppejä, joilla on draivia kasvaa eteenpäin”. On myös hyvä, jos työnhakija pystyy osoittamaan, että hänellä on kykyä viedä aloittamiaan asioita loppuun.

Työelämän konkarit kehottivat opiskelijoita ylittämään rajoja – sekä maantieteellisiä että eri opinalojen välisiä. Kannattaa lähteä vaihtoon, opetella kieliä ja toimia kansainvälisissä verkostoissa. Opinnoissa on hyvä hyödyntää eri tieteen- ja taiteenalojen, kuten kaupan, muotoilun ja tekniikan, näkökulmia.

ICT-osaajia tarvitaan tulevaisuudessakin

Opiskelijoita kiinnosti erityisesti se, millaisena johtajat näkevät yritysten tulevaisuuden ja mahdollisuuden työllistää osaajia.

Yritysjohtajat julistautuivat yksimielisesti optimisteiksi tulevaisuuden näkymien suhteen, vaikka rakennemuutoksen vaikutukset tällä hetkellä näkyvät työllistymisessä ja edellyttävät erityistoimia.

ICT-alalla on heidän mielestään loputtomia mahdollisuuksia; tulevaisuudessa yhä isompi osa lisäarvosta syntyy biteistä kaikilla teollisuudenaloilla. Panoksia pitäisikin suunnata enemmän innovaatioiden kehittämiseen ja menestyvien, alusta lähtien kansainvälisille markkinoille tähtäävien uusien yritysten synnyttämiseen.

Suomalaista osaamista ja kykyä toteuttaa asioita arvostetaan aidosti maailmalla. Yritysjohtajat korostivatkin, että on tärkeää pitää huoli siitä, että osaaminen myös pysyy korkeatasoisena nopeasti muuttuvalla alalla. He näkivät public–private-yhteistyön suomalaisen yhteiskunnan vahvuutena, jota tulee edelleen voimistaa.

Asiantuntija Minna Jokinen, puh. 040 750 5468
Johtaja Mervi Karikorpi, puh. 040 741 9801

Teknologiateollisuus ry:n Toimitusjohtajat tentissä -tilaisuuksia järjestetään useampi vuonna 2012. Tilaisuuden alussa on toimitusjohtajien paneelikeskustelu, jossa tapahtuman juontajat ja opiskelijat esittävät kysymyksiä yritysjohtajille. Paneelin jälkeen tilaisuus jatkuu vapaamuotoisena opiskelijoiden, toimitusjohtajien ja muiden yritysedustajien verkottumisena yrityskohtaisissa pöydissä.