Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Tamlans Oy:lle suurtilaus – suomalaisia ambulansseja Norjaan yli 10 miljoonalla eurolla

Tamlans Oy

Julkaistu: 01.12.2014 klo 09:10
Julkaisija: Tamlans Oy

Tamperelainen Tamlans Oy toimittaa lähivuosien aikana yhteensä yli 200 suomalaista ambulanssia norjalaisille sairaaloille. Tilaus turvaa Tamlansin nykyiset työpaikat ja mahdollistaa uusien työntekijöiden rekrytoimisen jopa kymmeneksi henkilötyövuodeksi. Lisäksi tilauksella on merkittävä työllistävä vaikutus myös Tamlansin alihankintayrityksissä Suomessa.

Tamlans Oy on solminut ambulanssien toimituksesta puitesopimuksen norjalaisten sairaaloiden hankintoja koordinoivan HINASin (Helseforetakenes innkjøpsservice AS) kanssa. Tilauksen arvo on noin 10–15 miljoonaa euroa jaettuna seuraavalle kahdelle vuodelle sekä niitä seuraaville kahdelle optiovuodelle. Tilauksen arvioidaan nostavan Tamlansin liikevaihdon 7,5 miljoonasta eurosta lähes 11 miljoonaan euroon ensi vuoden aikana.

Norjan suurtilauksen lisäksi Tamlansilla on pilottihankkeita ja toimituksia useissa muissa maissa. Jälleenmyyntisopimuksia on solmittu jo muun muassa Ruotsiin, Iso-Britanniaan, Irlantiin, Tanskaan, Tsekkeihin, Hollantiin ja Venäjälle. Lisäksi käynnissä on yhteistyöneuvotteluita useissa muissa maissa. ”Tavoitteenamme on rakentaa yli 30 jälleenmyyjän kansainvälinen verkosto ja kasvattaa viennin osuus liikevaihdostamme jopa 70 prosenttiin”, Tamlansin toimitusjohtaja Kari Ojala kertoo.

Tamlansille merkittävä kauppa on 1,5 vuotta kestäneen tarkan ja suunnitelmallisen kansainvälistymisstrategian tulosta. Varmistaakseen strategian onnistumisen ja toteutuksen yritys rekrytoi kevään aikana kaksi ulkopuolista hallitusammattilaista, DI Pekka Vartiaisen (Cargotec (HIAB), ESAB) ja Suomessa vuoden liikemieheksikin valitun ekonomi Antero Virtasen (mm. Wavin-Labko ja Panostaja). Tamlansin hallituksen puheenjohtajana toimii Jaakko Lohjansalo.

Uudenlainen ambulanssikonsepti pitkän kehitystyön tulosta

Tamlansin Norjaankin myymä Amarok Negea edustaa uudenlaista ambulanssikonseptia. ”Amarokissa Volkswagenin alustaan on yhdistetty moduulirakenteinen ambulanssikori, jonka rakenne on luja ja kevyt. Uudenlainen, komposiittimateriaaleista valmistettu moduuli on kolmevuotisen kehitystyömme tulos. Otimme kehitystyössä suuren riskin, joka on nyt osoittautumassa kannattavaksi”, Ojala toteaa.

Amarok on nelivetoinen pick-up-auto, joka kulkee moitteettomasti myös hankalassa ja liukkaassa maastossa, mutta omaa myös henkilöautomaiset ajo-ominaisuudet normaaliin ajoon. ”Aiemmin haastavissa sääolosuhteissa on jouduttu tekemään kompromisseja ambulanssien valinnassa”, Ojala toteaa. Amarokissa on suuripotilastila, jossa työskentely on ergonomista. Ambulanssin kokonaispaino on vain alle 3,5 tonnia, ja auton kuljettamiseen riittää normaali B-luokan ajokortti.

Tamlans Oy, toimitusjohtaja Kari Ojala
kari.ojala@tamlans.fi

Tamlans Oy
on Tampereella ja Korpilahdella toimiva pikkubusseja, pienoislinja-autoja, pelastusajoneuvoja ja ambulansseja tarjoava yritys, joka on Suomen johtava pienoislinja-autojen ja hälytysajoneuvojen valmistaja. Vuonna 2014 yrityksen liikevaihto on noin 7,5 miljoonaa euroa. Tamlansissa työskentelee tällä hetkellä noin 50 henkilöä. www.tamlans.fi.