Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Tällainen on pohjoissuomalainen nuori ammattilainen

Etera

Tällainen on pohjoissuomalainen nuori ammattilainen

Julkaistu: 10.06.2015 klo 08:40
Julkaisija: Etera

Lähes 70 prosenttia Pohjois-Suomen ammattiin opiskelleista nuorista kävisi mieluummin töissä, vaikka palkka olisi sosiaalitukia pienempi.

Eläkevakuutusyhtiö Etera selvitti toukokuussa 2015 ammattiin valmistuvien alle 30-vuotiaiden asenteita, toiveita ja odotuksia työelämästä. Ammattiin valmistuvien nuorten työelämän tuntemuksia tutkittiin sekä verkkokeskusteluissa että Taloustutkimuksen suorittamalla kyselyllä.

”Eteran tavoite on olla muuttuvan työelämän osaaja, joten meille on tärkeää tietää, mitä nuoret ja vastavalmistuneet ajattelevat työelämästä”, Eteran toimitusjohtaja Stefan Björkman kommentoi tutkimusta.

Selvityksen mukaan pohjoissuomalainen alle 30-vuotias ammattiin valmistuva arvostaa vahvasti hyvää työilmapiiriä – lisäksi kolmasosa haluaa kehitysmahdollisuuksia ja lähes puolet vastaajista tahtoo hyvää sisältöä työhön. 44 prosenttia uskoo täysin varmasti löytävänsä alansa töitä.

Pohjoisen nuorista reilusti yli puolet pitää palkkaa erittäin tärkeänä houkuttimena työntekoon. Palkan suhteen odotukset eivät ole korkealla: lähes 70 prosenttia nuorista kävisi mieluummin töissä, vaikka siitä maksettaisiin vähemmän palkkaa kuin nuori saisi erilaisia tukia.

Lähes 60 prosenttia vastanneista uskoo, että ammatin hankkineena voi työllistää itsensä yrittäjänä. Yli puolet on harkinnut tätä vaihtoehtoa vakavasti.

Näillä konsteilla kiinni työelämään

Pohjois-Suomessa ammattiin valmistuvat nuoret uskovat, että työnhaussa parhaat tulokset tulevat oma-aloitteisuudella ja aktiivisuudella.

Ammattikorkeakoululainen uskoo, että aiempi työkokemus avaa työpaikan ovet. Ammattikoululainen puolestaan luottaa oma-aloitteisuuteen, aktiivisuuteen ja motivaation osoittamiseen

Nuorten ammattilaisten mukaan työnhaussa auttavat merkittävästi omat verkostot (82 %) sekä käyminen paikan päällä työnantajan luona (87 %).  Yrityksiin marssivat mielellään näytille niin ammattikorkeakouluopiskelijat kuin ammattikoululaisetkin.

Pohjois-Suomessa kannattaa varautua siihen, että nuoret mielellään soittavat perään, kun kerran työpaikkaa on haettu. Myös ahkera työnhakukirjeiden lähettäminen on tie onneen, nuoret uskovat.

Työn perään irrotaan juurilta kepeästi

Jos työtä ei löydy omasta kunnasta eikä naapurista, lähdetään sitä etsimään kauempaa. Pohjoissuomalaiset ovat valmiimpia vaihtamaan maisemaa työn perässä – 90 prosenttia toiselle paikkakunnalle ja 62 prosenttia ulkomaille. Ammattikoululainen irtoaa kepeämmin juuriltaan kuin ammattikorkeakoulussa opiskellut.

Entä mitä mieltä muualla Suomessa? Valtakunnallinen tutkimus osoitteessa www.etera.fi

Eteran teettämässä tutkimuksessa tutkimusmenetelminä käytettiin verkkokeskusteluseulontaa sekä Taloustutkimuksen suorittamaa kyselyä, johon vastasi 418 ammattiin valmistuvaa 17–29-vuotiasta eri alojen ammattikoulu- ja ammattikorkeakouluopiskelijaa ympäri Suomea.

Toimitusjohtaja Stefan Björkman, p. 050 63219, stefan.bjorkman@etera.fi

Viestintäpäällikkö Annukka Lalu, p. 050 563 4211, annukka.lalu@etera.fi

Etera - Tässä ajassa.

Etera on työeläkeyhtiö, joka huolehtii suomalaisten eläketurvasta. Kuuntelemme asiakkaitamme ja elämme mukana heidän rytmissään. Yli 50 vuoden kokemus erityyppisistä työsuhteista tekee Eterasta muuttuvan työelämän osaajan. Työskentelemme yhdessä asiakkaidemme kanssa suomalaisten työkyvyn edistämiseksi. etera.fi kertoo enemmän.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki