Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Suomessa maailman parhaita työpaikkoja

Suomessa maailman parhaita työpaikkoja

Julkaistu: 22.10.2013 klo 19:00
Julkaisija: Great Place to Work Institute

Vuoden 2013 maailman parhaat monikansalliset työpaikat on valittu. Suomen parhaiden työpaikkojen joukosta listalle ylsivät SAS Institute (2. sija), Microsoft (4. sija), Hilti (15. sija) ja McDonald’s (23. sija).

– Kaikissa neljässä organisaatiossa on tehty systemaattista ja pitkäjänteistä työtä erinomaisen työpaikan rakentamiseksi. Yhteistä listamenestyjille on myös tietoisena valintana johdettu yrityskulttuuri, jonka pohjana on vahva luottamus johdon ja henkilöstön välillä. Nämä edelläkävijät eivät yrityksen koosta huolimatta upota ihmisiä prosesseihin, vaan prosessit rakennetaan ihmisiä varten, Great Place to Work® Institute Finlandin toimitusjohtaja Mona Rundberg kertoo.

Suomen SAS Institute ja Microsoft ovat saaneet tunnustusta maailman parhaina monikansallisina työpaikkoina myös aiempina vuosina. SAS Institutessa on panostettu erityisesti työn merkityksellisyyden lisäämiseen, Microsoft puolestaan on rakentanut Suomessa yrityskulttuuria, joka tukee joustavaa työntekoa ja henkilöstön kehittymistä osana Microsoftin tarinaa.

Ravintolaketju McDonald’sin ja rakennusteollisuuden ammattilaisia palvelevan Hiltin Suomen toiminnoille on tunnustus yhtenä maailman parhaista monikansallisista työpaikoista ensimmäinen laatuaan.

McDonald’sin tavoitteena on olla paras työpaikka erityisesti työelämään ensikosketusta ottavalle nuorisolle. Suurilla panostuksilla henkilökunnan koulutukseen yritys kasvattaa tulevia johtajia suomalaiseen työelämään. Myös Hiltin työkulttuuria kuvaa ihmisistä välittäminen sekä Hiltin arvopohjaan perustuva henkilöstön ja organisaation kehittäminen.

– Voimme olla ylpeitä siitä, että meillä on Suomessa eläviä esimerkkejä monikansallisista organisaatioista, jotka näyttävät suuntaa entistä parempaan työelämään. Mielellään näkisin maailman parhaiden monikansallisten työpaikkojen joukossa useampiakin organisaatioita Suomesta. Onhan meillä Euroopan sadan parhaan työpaikankin joukossa 11 Suomessa toimivaa organisaatiota, Rundberg toteaa.

Maailman parhaat monikansalliset työpaikat 2013

Listan monikansalliset työpaikat ovat valikoituneet maailman parhaiksi yli 6 000 yrityksen joukosta. Listalle pääsyn edellytyksenä on, että yritys työllistää yli 5 000 työntekijää, joista 40 prosenttia työskentelee organisaation kotimaan ulkopuolella. Yrityksen tulee myös olla parhaiden työpaikkojen listalla viidessä eri maassa.

1                                               Google

23                                             McDonald's

24                                             The Coca - Cola Company

25                                             Novartis

Euroopan parhaat työpaikat 2013 -lista:

Suomen parhaat työpaikat 2013 -lista:

Lisätiedot:
Mona Rundberg, toimitusjohtaja
Great Place to Work® Institute Finland
040 592 3401 mona.rundberg@greatplacetowork.fi

Great Place to Work® Institute
Great Place to Work® Institute on jo yli 20 vuoden ajan rakentanut parempaa yhteiskuntaa auttamalla organisaatioita kehittämään parempia työpaikkoja. Great Place to Work® Instituten toteuttama tutkimus antaa vuosittain äänen lähes 12 miljoonalle työntekijälle ympäri maailmaa. Parhaat työpaikat saavat ansaitsemansa tunnustuksen vuosittain julkaistavien maakohtaisten ja maanosittaisten parhaiden työpaikkojen listausten kautta. Parhaissa työpaikoissa työntekijät luottavat johtoon, nauttivat yhdessä työskentelystä ja ovat ylpeitä siitä mitä tekevät. Tällöin työntekijät myös haluavat antaa parhaansa, jotta yritys saavuttaisi tavoitteensa.