Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Suomen Merimieskirkko aloittaa yhteistoimintaneuvottelut

Suomen Merimieskirkko ry

Suomen Merimieskirkko aloittaa yhteistoimintaneuvottelut

Julkaistu: 22.09.2015 klo 13:30
Julkaisija: Suomen Merimieskirkko ry

Suomen Merimieskirkon hallitus päätti kokouksessaan 21.9.2015 aloittaa yhteistoimintaneuvottelut tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Neuvottelut koskettavat Merimieskirkon keskustoimiston ja kotimaan henkilöstöä.

Merimieskirkon talous on 2010-luvulla ollut useina vuosina alijäämäinen. Kuluvana vuonna on tullut tietoon tätä ja seuraavaa vuotta sekä erityisesti laivakuraattorityötä koskevia rahoitusvähennyksiä.

Suomen Merimieskirkon henkilöstömäärä on 57, joista kotimaan työssä on 22. Työn uudelleen järjestelyistä ja taloudellisista syistä johtuva henkilöstön vähennystarve on alustavan arvion mukaan korkeintaan kahdeksan henkilöä. Tehtävien uudelleenjärjestelyt koskettavat kaikkia keskustoimiston ja kotimaan työntekijöitä.

”On ikävää, että joudumme menemään yt-prosessiin. Meidän on kuitenkin pakko reagoida rahoituksen vähenemiseen. Tehtävillä keskustoimiston ja kotimaan työn uudelleenjärjestelyillä Merimieskirkko pyrkii turvaamaan työssään merenkulkijoiden palvelemisen Suomessa myös tulevaisuudessa”, sanoo pääsihteeri Hannu Suihkonen.

Merimieskirkon rahoituksesta hieman yli puolet on omaa varainhankintaa. Merkittävimpiä rahoittajia ovat seurakunnat, Suomen ev.lut.kirkko, RAY, opetus- ja kulttuuriministeriö, Wihurin rahasto ja Merimieseläkekassa.

Lisätietoja: pääsihteeri Hannu Suihkonen, puh. 040-1922778, hannu.suihkonen@merimieskirkko.fi

Merimieskirkko – välittävien yhteisöjen kirkko

Suomen Merimieskirkko on itsenäinen yhdistys, joka perustettiin vuonna 1875. Merimieskirkko toimii ulkomailla asuvien ja liikkuvien suomalaisten parissa sekä tekee kansainvälistä merenkulkijatyötä Suomen satamissa.

Vuonna 2014 Merimieskirkon työssä oli 286 000 kohtaamista. Kotimaan kansainväliset merimieskirkot palvelevat Haminassa, Kotkassa, Helsingin Vuosaaressa ja Hernesaaressa, Turussa, Raumalla, Kokkolassa, Raahessa, Oulussa, Kemissä ja Torniossa. Merimieskirkon laivakuraattorit kohtasivat suomalaisilla laivoilla 5000 merenkulkijaa vuonna 2014.

Ulkomailla Merimieskirkolla on toimintaa Saksassa, Belgiassa, Hollannissa, Luxemburgissa, Isossa-Britanniassa ja Kreikassa. Lisäksi harjoitetaan matkapappitoimintaa Irlannissa, Puolassa ja Kaakkois-Aasiassa.

http://www.merimieskirkko.fi/ ja http://www.facebook.com/Merimieskirkko