Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » SONK: Töissä ei pidä pelätä!

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

SONK: Töissä ei pidä pelätä!

Julkaistu: 16.11.2014 klo 21:35
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Julkilausuma 16.11.2014

Työ on jokaisen oikeus. Sosialidemokraattiset opiskelijat - SONK ry vaatii, että täystyöllisyys nostetaan jälleen työvoimapolitiikan pitkänaikavälin tavoitteeksi. Erityistä huomiota on kiinnitettävä ns. epätyypillisissä työsuhteissa (itsensätyöllistävät, nollatyösopimuksella tai vuokrafirman kautta työskentelevät) olevien asemaan.

Epätyypillisestä työstä on tulossa tyypillistä, varsinkin nuorten ikäluokkien kohdalla. Valtavirtaistuminen ei kuitenkaan tarkoita, että uusien työskentelymuotojen mukana työelämään hiipineet lieveilmiöt pitäisi hyväksyä, päinvastoin.

SONK painottaa, että jokaisella on oikeus olla pelkäämättä töissä. Kuitenkin moni suomalainen pelkää. Pelkoa aiheuttavat työsuhteiden epävarmuus, pelko omasta riittämättömyydestä, usein myös palkan riittämättömyydestä. Huonot työvälineet ja riittämätön perehdytys lisäävät pelkoa virheistä ja jopa työturvallisuudesta.

Näistä peloista on päästävä eroon. Epätyypillisestäkin työsuhteesta on saatava palkka, jolla pystyy elämään pelkäämättä palkkajakson viimeistä viikkoa. Työntekijöiden painostaminen pakkoyrittäjyyteen tai nollatyösopimuksiin on kiellettävä. Myös sosiaaliturvan tulee vastata työelämän muutokseen. Työmarkkinatuen tiukkaa vastikkeellisuutta on lievennettävä. Lisäksi seuraavalla hallituskaudella on laadittava selkeä suunnitelma yksin- ja pienyrittäjien aseman parantamiseksi.

Lisätietoja,

Anette Karlsson, Puheenjohtaja