Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » SM-taisto käyntiin hevostenhoidossa

SM-taisto käyntiin hevostenhoidossa

Julkaistu: 05.05.2015 klo 13:35
Julkaisija: Taitaja2015

Turussa järjestettävän Taitaja2015 -tapahtuman yhtenä lajina on hevostenhoito. Kilpailijoita on yhteensä 8, ja he suorittavat kolmen päivän aikana tuomareiden silmien alla erilaisia tehtäviä liittyen hevosten perushoitoon.

Maanantaina jokainen kilpailija sai kilpakumppanikseen hevosen, jonka hoidosta he ovat vastuussa kilpailupäivinä. He kirjaavat kaikki tekemänsä hoitotoimenpiteet ylös, ja vihko palautetaan viimeisenä kilpailuaamuna tuomaristolle arvioitavaksi.

Ennakkotehtävänä opiskelijat olivat suunnitelleet hevosen ruokinnan annettujen ohjeiden mukaisesti, ja ruokintalaskuja muuteltiin maanantaina omalle nimikkohevoselle sopivammaksi.

Tiistaina kilpailijoiden tehtävänä oli esittää hevonen tuomaristolle. Tehtävänanto oli toimia eläinlääkärin avustajana ontumatutkimuksessa. Tehtävässä arvioitiin työturvallisuutta ja hevosenkäsittelytaitoa. Tuomareina tässä toimivat eläinlääkäri Minna Hakala, Team Eurohorsesin Pekka Larsen ja Minna Wikström Axxellista. Päätuomarina toimii Ypäjän hevosopiston Eeva Lehtonen.

Muut tuomarit ovat myös rautaisia ammattilaisia. Mukana ovat ravivalmentaja Jyrki Filatoff, Sanna Kovalainen Veljekset Wahlstenilta, Tove Westelun Caprilap Oy:stä ja Elina Kylämäki Kylämäen hevostilalta. Lisäksi koulujen edustajina ovat Marianne Hyyrynen, Merja Lahtinen sekä  Satu Nasrelarad.

Hevostenhoidon lajialue sijaitsee HK Areenan takaosassa, ja hevoset asuvat tilapäiskarsinoissa lajin ulkoalueella.

Kilpailijat:

Piia Vesterinen, Harjun oppimiskeskus
Laura Nurmi, Harjun oppimiskeskus
Petra Sulkunen, Keski-Pohjanmaan ammattiopisto
Henna Lehtomäki, Keski-Pohjanmaan ammattiopisto
Henna Björbacka, Ylä-Savon ammattiopisto
Emilia Rautio, Ypäjän Hevosopisto
Riia Lappalainen, Ypäjän Hevosopisto
Maija Saloinen, Ypäjän Hevosopisto

Lisätietoja lajivastaavilta:

Anna Pajanen

Tiina Loisa
tiina.loisa@axxell.fi

Tiedottaja Erja Andersson

Taitaja2015-tapahtuma, valtakunnallinen ammattitaidon SM-kilpailu, TaitajaPLUS sekä Taitaja9, pidetään 5.–7.5.2015 Turun Messu- ja Kongressikeskuksessa sekä HK Areenalla. Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Skills Finland ry, Turun ammatti-instituutti, Axxell Utbildning Ab, Bovallius-ammattiopisto, Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä, Peimarin koulutuskuntayhtymä, Salon seudun koulutuskuntayhtymä, Raision seudun koulutuskuntayhtymä ja Turun Ammattiopistosäätiö.

Taitaja2015 viestii monin tavoin. Voit ladata painokelpoisia kuvia tapahtumasta ja eri kilpailulajeista Kuvat.fi
-palvelusta. Lisäksi käytössäsi on Taitaja2015 Youtube, Twitter, Instagram- ja Facebook-tilit. Nettiradio sekä verkkouutiset.  Kaikki linkit sekä yksityiskohtaiset tiedot eri kilpailulajeista ja tehtävistä löydät myös www.taitaja2015.fi etusivulta.