Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Sitoutumattomien opiskelija- ja nuorisojärjestöjen puheenjohtajat: Eläkejärjestelmän sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta pidettävä kiinni

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

Julkaistu: 24.09.2015 klo 17:56
Julkaisija: Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

Kannanotto 24.9.2015

Vapaa julkaistavaksi

Sitoutumattomien opiskelija- ja nuorisojärjestöjen puheenjohtajat:  Eläkejärjestelmän sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta pidettävä kiinni

Sitoutumattomien opiskelija- ja nuorisojärjestöjen puheenjohtajat tyrmäävät eläkeuudistuksen vesittämisen sekä järjestelmän kestävyyden heikentämisen. Puheenjohtajat vaativat sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden toteutumista eläkejärjestelmän osalta myös kaikissa työmarkkinajärjestöjen esityksissä yhteiskuntasopimusta korvaavista toimista. SAK esittää omassa “työmarkkinoiden kriisisopimuksessaan” eläkemaksujen määräaikaista alentamista EMU-puskureita hyödyntäen. Tämä uhkaa eläkejärjestelmän kestävyyttä tulevaisuudessa.

Eläkejärjestelmän rukkaaminen vuosittain rapauttaa nuoren sukupolven uskon eläkejärjestelmän tulevaisuuteen. Eläkejärjestelmään maksujen alentamisesta kertyvä vaje paikattaisiin SAK:n esityksessä vasta 2020–2023, jolloin suuret ikäluokat ovat jo eläkkeellä ja koko potti jää nuorten maksettavaksi.

EMU-puskurin käyttö on jo tällä hetkellä mukana rahoituslaskelmissa. Puskuri pienenee minimitasolleen vuoteen 2025 mennessä. Tämän päälle ei puskurissa siten ole ylimääräistä pelivaraa. Lisäalennukset joudutaan myöhemmin rahoittamaan vakaan tason selvästi korkeammilla eläkemaksuilla.

“Eläkeratkaisu on juuri sovittu yhdessä työmarkkinajärjestöjen kesken ja Sipilän hallitus on sitoutunut viemään sovitun ratkaisun läpi. Ei ole oikein uhrata kestävää eläkejärjestelmää pikavoittojen toivossa.“, järjestöjen puheenjohtajat muistuttavat työmarkkinajärjestöjen edustajia.

Akavan opiskelijat, Henna Hirvonen

Allianssi ry, Eero Rämö

Finlands Svenska Skolungdomsförbund (FSS) rf, Nicholas Kujala

STTK-Opiskelijat, Emma Koskimaa

Suomen lukiolaisten liitto, Tatu Koivisto

Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK, Joonas Peltonen

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry, Jari Järvenpää

Suomen Opiskelija-Allianssi -OSKU ry, Kimi Merikukka

15 jäsenjärjestöä ja 132 000 yliopisto-opiskelijaa edustava Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry. on maan suurin yliopisto-opiskelijoiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö.