Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Seminaari Helsingissä 21.3.: Nuorisotakuu, ikäsyrjintä ja aikuisten osaamiserot

Kansanvalistusseura

Seminaari Helsingissä 21.3.: Nuorisotakuu, ikäsyrjintä ja aikuisten osaamiserot

Julkaistu: 14.03.2014 klo 13:17
Julkaisija: Kansanvalistusseura

Miten Suomessa vastataan kansainvälisen aikuistutkimuksen tuloksiin? OECD:n toteuttama PIAAC-tutkimus, niin sanottu aikuisten Pisa paljasti loppuvuodesta eroja suomalaisten luku-, numero- ja kirjoitustaidoissa. Osaamisen erot kärjistyvät erityisesti yli 39-vuotiaiden ryhmässä.

Aiheesta keskustellaan Aikuiskoulutus marginaalista keskiöön -seminaarissa
perjantaina 21.3.2014 klo 9.00‒16.30
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun auditoriossa (Ratapihantie 13, Helsinki).

Keskustelemassa ovat muun muassa europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen, johtaja Matti Apunen sekä Suomen PIAAC-aikuistutkimusta johtanut professori Antero Malin. Professori Jyri Manninen kertoo, millaista tietoa elinikäisen oppimisen hyödyistä eurooppalainen BeLL-tutkimus tuotti. Tilaisuuden päätteeksi ympäristöministeri Ville Niinistö jakaa ensimmäiset vapaan sivistystyön kestävän kehityksen sertifikaatit.

Keskustelijat pohtivat aikuiskoulutuksen roolia, pedagogiikkaa ja mahdollisuuksia suomalaisessa koulutusjärjestelmässä, elämänhallinnassa ja syrjäytymiskysymyksissä. Lisäksi esitellään uusimpia tilastotietoja nuorten osaamisohjelmasta ja tarkastellaan nuorisotakuuta.

Seminaari järjestetään yhteistyössä HAAGA-HELIAn Ammatillisen opettajakorkeakoulun ja Aikuiskasvatuksen Tutkimusseuran kanssa. Se on osa Kansanvalistusseuran 140-vuotisjuhlavuotta. Tilaisuus on avoin medialle.

Tervetuloa!

Lisätiedot ja ilmoittautumiset:
toiminnanjohtaja Tapio Kujala, 0400 436 690
julkaisupäällikkö Annu Hattunen, 040 759 4532

Kansainvälinen aikuistutkimus PIAAC: www.piaac.fi
Liitteenä seminaarin ohjelma (pdf)

KANSANVALISTUSSEURA – Tilaa sivistykselle. Rakennamme oppivan elämäntavan yhteiskuntaa. Julkaisemme, koulutamme ja vaikutamme, Suomessa ja maailmalla.