Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » SAMOK ja SYL: AMK-opiskelijoiden opiskeluterveydenhuolto kuntoon vielä tällä hallituskaudella

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

Julkaistu: 03.04.2014 klo 17:31
Julkaisija: Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry ja Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry ovat tyytyväisiä siihen, että tänään annetussa hallituksen esityksessä uudeksi ammattikorkeakoululaiksi on mukana opiskelijakuntien automaatiojäsenyys.

“Ammattikorkeakoululaki selkeyttää ammattikorkeakoulujen ja niiden opiskelijakuntien tehtäviä ja tekee niistä yhä enemmän yliopistoihin ja ylioppilaskuntiin rinnastettavia toimijoita. Siksi onkin tärkeää, että opiskelijoiden asemaa ja mahdollisuuksia vaikuttaa parannetaan. Automaatiojäsenyys mahdollistaa sen, että opiskelijakunnat voivat täysipainoisesti toimia opiskelijoiden edunvalvojina ja vahvistaa opiskelijakunnan riippumattomuutta korkeakoulun hallintoon nähden”, muistuttavat järjestöjen puheenjohtajat Toni Asikainen ja Piia Kuosmanen.

Hallituksen esitys ammattikorkeakoululaiksi on järjestöjen mielestä askel oikeaan suuntaan korkeakouluopiskelijoiden yhdenvertaisuuden edistämisessä. Merkittävin askel on kuitenkin vielä ottamatta. Yliopisto-opiskelijat ovat tällä hetkellä selvästi paremmassa asemassa opiskeluterveydenhuollon palvelujen osalta kuin AMK-opiskelijat. Yliopisto-opiskelijat saavat kattavat ja laadukkaat palvelut YTHS:ltä ja osallistuvat itsekin tuon järjestelmän ylläpitoon ja rahoittamiseen.

“AMK-opiskelijoilla on oikeus samaan. Toimiva opiskeluterveydenhuolto luo pohjaa hyvinvoinnille ja hyvälle työkyvylle, minkä lisäksi se tietysti tukee opintojen edistämistä. AMK-opiskelijoiden opiskeluterveydenhuolto on tällä hetkellä erittäin puutteellista”, kertoo SAMOKin puheenjohtaja Toni Asikainen.

“Nyt kun ammattikorkeakoululaki on menossa käsittelyyn, on hallituksella oiva mahdollisuus pistää samalla opiskeluterveydenhuolto kuntoon. AMK-opiskelijoiden YTHS-kokeilu päättyy heinäkuussa, mutta hallituskautta on vielä vuosi jäljellä. Hallitus on sitoutunut työurien pidentämiseen: pidennetäänpä niitä alusta ja siirretään AMK-opiskelijat YTHS:n palvelujen piiriin”, puheenjohtajat kehottavat.

Toni Asikainen, SAMOKin puheenjohtaja, +358 50 389 1000, etunimi.sukunimi@samok.fi
Piia Kuosmanen, SYL:n puheenjohtaja, +358 44 906 5007, etunimi.sukunimi@syl.fi

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry on opiskelijajärjestö, joka edustaa noin 135 000 perus- ja jatkotutkinto-opiskelijaa.

SYL valvoo opiskelijan etua valtakunnan tasolla opiskelijaa koskevissa asioissa. SYL:n ydinosaamisalueita ovat koulutuspolitiikka, sosiaalipolitiikka ja kansainväliset asiat. Lisäksi SYL:ssä paneudutaan työelämään, tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen, ympäristöön ja kehitysyhteistyöhön liittyviin kysymyksiin.

www.syl.fi
www.facebook.com/SYL.FIN