Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Sairaanhoitajapäivien paneeli: Hyvä työpaikka syntyy luottamuksesta

Suomen sairaanhoitajaliitto

Sairaanhoitajapäivien paneeli: Hyvä työpaikka syntyy luottamuksesta

Julkaistu: 15.03.2013 klo 11:00
Julkaisija: Suomen sairaanhoitajaliitto

Sairaanhoitajapäivien yhtenä teemana on tänä vuonna työhyvinvointi. Terveydenhuollon työhyvinvointiin liittyvät kysymykset ovat Suomelle kriittisiä, sillä viimeisten tutkimusten mukaan jopa 49% suomalaisista sairaanhoitajista pohtii työpaikan vaihtoa. Etenkin nuoret sairaanhoitajat ovat tyytymättömiä työoloihin, johtamiseen ja mahdollisuuksiinsa vaikuttaa omaan työhönsä.  Samaan aikaan vuoteen 2020 mennessä sairaanhoitajan tehtävistä vapautuu 23% eläköitymisen vuoksi. Nuoret ikäluokat pienenevät ja kilpailu alan houkuttelevuudesta kiristyy.

Sairaanhoitajapäivien paneelissa mukana ollut sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko pitää Suomen tilannetta huolestuttavana.

- Jo nyt sosiaali- ja terveysalan henkilöstöstä on maassamme pulaa. Työvoimatarpeet on otettava vakavasti niin valtakunnan tasolla kuin työyhteisöissäkin. Muuten ala ei pysy vetovoimaisena. Pelkkä koulutusmäärien lisääminen ei riitä, sillä jo nyt pelkästään hoitajapuolelta on arviolta yli 30 000 vaihtanut alaa. On ryhdyttävä konkreettisiin toimiin alan vetovoimaisuuden lisäämiseksi, Risikko sanoi.

Alan vetovoimaan vaikuttavat monet asiat. Sairaanhoitajaliiton selvityksen mukaan työn palkitsevuudella, mahdollisuudella ammattitaidon kehittämiseen ja osallistavalla johtamisella on positiivinen vaikutus työnimuun.

- Terveydenhuollossa vallitsee poikkeuksellisen kova kilpailu osaavasta työvoimasta. Alan ammattilaisilla on nyt ja tulevaisuudessa varaa valita missä haluavat työskennellä. Ainoastaan ne alan toimijat, jotka panostavat työilmapiirin vaalimiseen ja hyvään johtamiseen menestyvät tässä kilpailussa.  Mielestäni hyvät työpaikat terveydenhuoltoalalla eivät synny sattumalta vaan ne tehdään. Kaikkia niitä yhdistää aito kiinnostus ihmiseen sekä vahva luottamuksen ilmapiiri, Diacorin toimitusjohtaja Anni Vepsäläinen totesi

Työkulttuuria, kiireettä ja työssä jaksamista tutkinut professori Juha T. Hakala oli samoilla linjoilla.
- Tyytyväistä, toimivaa organisaatiota ei tehdä yhdellä vuotuisella työhyvinvointipäivällä. Tuloksiin päästään piittaamalla ihmisistä. Kärsivä, kaikkialle hosuva ihminen on sekä onneton että tehoton. Hyvinvoivan organisaation työntekijälle työ on enemmän kuin työ. Se on kasvua ihmisenä.

Etenkin nuori terveydenhuollon työsukupolvi haastaa johtamisen ja nykyiset toimintamallit. He eivät ota asioita itsestäänselvyytenä.

- Mielestäni tärkein asia työssä viihtymisessä on oman itsensä tunteminen sekä oman ammatillisen osaamisen hyödyntäminen yhteistyössä muiden kanssa. Tärkeintä hyvässä johtajuudessa on molemmin puoleinen vuorovaikutus sekä luottamus. Nuorten sairaanhoitajien tyytymättömyyttä lisää työn kuormittavuus sekä työnkuvan pirstaleisuus. Heidän sairaanhoitajuutensa saattaa jäädä työelämän vaatimusten alle, uransa alkupuolella oleva sairaanhoitaja Laura Salmela kertoi.

- Houkutellakseen alalle myös uusia työntekijöitä, työnantajien on otettava kentältä tulevat viestit vakavasti. Opiskeluaikana saadut kokemukset työpaikasta luovat kuvaa alasta ja ammatista. Sillä on väliä, miten työpaikalla toimitaan, sairaanhoitajaliiton puheenjohtaja Merja Merasto sanoi.

Paneelin alussa nähtiin myös video, jossa alkujaan suomalainen ylihoitaja Heidi Crooks esitteli kalifornialaista magneettisairaalaa ja sen johtamista. Crooks johtaa yli 3000 sairaanhoitajan työtä ja noudattaa työssään osallistavan johtamisen menetelmiä.

Crooksin video on katsottavissa You tubessa: http://youtu.be/umB1YLUcsVA

Panelistit:

Professori Juha T. Hakala, Jyväskylän yliopisto
juha.hakala@chydenius.fi, puh.040 751 8028

Puheenjohtaja Merja Merasto, Suomen Sairaanhoitajaliitto ry
merja.merasto@sairaanhoitajaliitto.fi, puh. 044 529 0046

Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko, Sosiaali- ja terveysministeriö
paula.risikko@stm.fi, puh. 09 1607 3753

Sairaanhoitaja Laura Salmela, Suursuon sairaala
laura.salmela@hel.fi

Toimitusjohtaja Anni Vepsäläinen, Diacor
anni.vepsalainen@diacor.fi, puh. puh.0400 400 074

Viestintä:

Markkinointi- ja viestintäpäällikkö Laura Niemi, Suomen Sairaanhoitajaliitto ry laura.niemi@sairaanhoitajaliitto.fi, puh. 050 373 8602

Sairaanhoitajaliitto on merkittävä terveydenhuollon vaikuttaja sairaanhoitajia koskevissa asioissa. Tehtävämme on kehittää hoitotyötä ja antaa ammatillista tukea.  Edistämme sairaanhoitajien
asemaa asiantuntijoina paremman terveydenhuollon ja potilaslähtöisen hoitotyön puolesta. Järjestöömme kuuluu yli 51 000 hoitotyön ammattilaista. Joukossamme on sairaanhoitajia, terveydenhoitajia, kätilöitä ja ensihoitajia (AMK).