Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Sadan megan vauhdilla hirsiseinästä läpi

Sadan megan vauhdilla hirsiseinästä läpi

Julkaistu: 31.08.2015 klo 10:35
Julkaisija: Viestintätoimisto Kumppania

Palvelut siirtyvät verkkoon, ja etätyö yleistyy. Tarve toimivalle nettiyhteydelle kasvaa erityisesti haja-asutusalueilla. Valokuituyhteyden ansiosta vaativa verkkotyöskentely onnistuu jopa mökillä keskellä Lapin tuntureita.

Helsinkiläinen Edita Publishing Oy:n kehitysjohtaja Kalle Huhtala nauttii luonnonrauhasta ja Luoston jylhien tuntureiden läheisyydestä. Toisinaan hän viihtyy mökillä jopa niin hyvin, että työhuone on tarpeen tuoda mukana tunturimökille.

­­–Tänä kesänä mökillemme asennettiin valokuitu, jonka kautta tiedon valtatie virtaa jopa 100 megabitin nopeudella, Huhtala kiittelee.

Ennen valokuitua Huhtala turvautui mökillään mobiilidataan, jonka avulla saattoi hoitaa välttämättömiä työasioita ja vapaa-ajan tietoliikennettä.

– Tyypillisesti käsittelen työssäni isoja tiedostoja, jotka liikkuvat sitä liukkaammin, mitä enemmän kaistaa on käytössä. Tiedonsiirtonopeudet eri operaattoreilla, eri vuorokauden- ja vuodenaikoina ovat kuitenkin heitelleet aika lailla. Tämä on ollut melkoinen pullonkaula aiemmissa yhteyksissä. Koska mökillämme tullaan tekemään etätöitä vielä vuosikymmeniä ja hauskaa pitämään siinä samalla, osallistuimme Luoston alueen valokaapelihankkeeseen.

Yhteystarve kasvaa noin 50 prosenttia vuodessa. Jo kymmenessä vuodessa tarve siis lähes 60-kertaistuu. Tähän tarpeeseen haja-asutusalueella vastatakseen Sodankylän Tähtikuitu Oy rakentaa koko Sodankylän kunnan alueelle valokuituverkon, joka kattaa myös Luoston alueen, ja johon kaikki halukkaat saavat liittyä.

– Minulle loma ei ole sitä, että saa sulkea puhelimen ja tietokoneen, vaan sitä, että saan välillä keskittyä tekemään niillä ihan muuta kuin työasioita. Suurin osa internetin käytöstämme mökillä on siis viihdekäyttöä, mutta siinä kaistanleveys on vielä enemmän tarpeen kuin työssä. Tosin on hyvin helpottavaa tietää, että on mahdollisuus korjata ja täydentää työtä tarvittaessa lomallakin. Vakaan ja ketterän yhteyden ansiosta lomallejäämisstressi pienenee huomattavasti, tietää Huhtala.

Alueellisista ja seudullisista valokuituverkkohankkeista voit tiedustella Suomen Seutuverkko ry:ltä.

Jarno Laitinen
Suomen Seutuverkot ry
puheenjohtaja@seutuverkot.fi

Jussi Rantamo